Skip to main content
فهرست مقالات

پایایی و روایی آزمون انتظارات و پرسش نامه رفتار اجتماعی در نمونه ای از کودکان و نوجوانان ایرانی

نویسنده: ؛ ؛ ؛ ؛

تابستان 1385 - شماره 30 علمی-ترویجی (11 صفحه - از 1 تا 11)

کلیدواژه ها : پایایی ،کودک آزاری ،روایی ،عوامل فرهنگی ،آزمون انتظارات ،پرسش نامه رفتار اجتماعی

کلید واژه های ماشینی : پرسش‌نامه رفتار اجتماعی ،آزمون انتظارات و پرسش‌نامه رفتار ،کودک و نوجوان ،رفتار اجتماعی ،خشونت خانوادگی ،اختلالات روانپزشکی ،کودک‌آزاری ،روایی و پایایی آزمون ،آزمون انتظارات ،بالینی ،سابقهء کودک‌آزاری جسمی ،روایی و پایایی ،پایایی آزمون انتظارات ،توجه به سابقهء کودک‌آزاری ،روانپزشکی کودک و نوجوان ،کودک‌آزاری جنسی و جسمی ،کودک‌آزاری جنسی ،جسمی ،کودک‌آزاری جسمی ،آزار جنسی ،سابقهء کودک‌آزاری ،جنسی ،آزمون انتظارات با توجه ،خانوادگی ،سابقهء کودک‌آزاری جنسی ،سابقهء کودک ،جمعیت عمومی ،SBI ،گروه بالینی ،کودک‌آزاری جسمی و جنسی

هدف: در این مطالعه روایی و پایایی آزمون انتظارات و پرسش نامه رفتار اجتماعی در دو نمونه بالینی و غیر بالینی از کودکان و نوجوانان سنجیده شد. روش: پس از ترجمه (مستقیم و معکوس) پرسش نامه رفتار اجتماعی و تعیین روایی صوری ترجمه، روایی و پایایی آزمون انتظارات (آزمون تصویری) و پرسش نامه رفتار اجتماعی با توجه به شاخص های بین فرهنگی سنجیده شد. آزمودنی های این پژوهش 54 نفر در فاصله سنی 17-4 سال بودند که 28 نفر آنها از مراجعان متوالی به درمانگاه کودک و نوجوان بیمارستان روزبه دانشگاه علوم پزشکی تهران و 26 نفر از مراجعان متوالی به درمانگاه دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب شدند. کلیه مراجعان به وسیله فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان معاینه شدند. سپس تشخیص ها به کمک نتایج K-SADS تایید شد. پرسش نامه رفتار اجتماعی به وسیله والد تکمیل و آزمون انتظارات برای کودک اجرا شد. یافته ها: در اکثر موارد مربوط به آزمون انتظارات، پایایی میان آزمونگران، ? بالاتر از 9 را نشان داد. در اکثر نمرات و شاخص های مربوطه حساسیت هر دو آزمون پایین بود، اما ویژگی برخی شاخص ها در هر دو مورد بسیار خوب (80 درصد و بالاتر) به دست آمد. ارتباط برخی نمرات و شاخص های هر دو آزمون بسته به نوع اختلال روانپزشکی در هر یک از گروه ها چشمگیر بود. نتیجه گیری: حساسیت هر دو پرسش نامه برای کشف سوابق کودک آزاری جنسی و جسمی، خشونت خانوادگی و استرس پس از رویداد آسیب زا کم بود. بررسی و تحقیق در مورد عوامل فرهنگی موثر در برداشت و تفسیر کودکان از رویدادهای آزار دهنده و آسیب زا و ارتباط آنها با ابزارهای استفاده شده ضروری می باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.