Skip to main content
فهرست مقالات

پذیرش دانش آموزان کم توان جسمی توسط دانش آموزان عادی در مدارس تلفیقی شهر تهران

نویسنده: ؛ ؛ ؛ ؛

تابستان 1385 - شماره 30 علمی-ترویجی (6 صفحه - از 66 تا 71)

کلیدواژه ها : مدرسه تلفیقی ،اختلالات جسمی - حرکتی ،اختلالات شنیداری

کلید واژه های ماشینی : مدارس تلفیقی ،پذیرش دانش‌آموزان کم‌توان ،تلفیقی ،میزان پذیرش کودکان کم‌شنوا ،پذیرش در مدارس تلفیقی ،عادی ،دانش‌آموزان کم‌توان ،دانش‌آموزان عادی ،کم‌توانی جسمی ،تلفیقی نسبت به دانش‌آموزان ،مورد پذیرش دانش‌آموزان عادی ،پذیرش دانش‌آموزان ،جسمی ،دانش‌آموزان کم ،کودکان کم‌توان ،دانش‌آموزان دختر ،مدارس غیر تلفیقی ،کودکان کم‌شنوا ،میزان پذیرش کودکان ،تلفیقی و غیر تلفیقی ،کم‌شنوا ،مدارس عادی ،نسبت به دانش‌آموزان ،آموزش و پرورش تلفیقی ،غیر تلفیقی ،روش تلفیق ،میزان پذیرش در مدارس ،میزان پذیرش ،آموزش و پرورش ،افراد عادی

هدف: جداسازی کودکان کم توان از جامعه عادی، علاوه بر تحمیل هزینه های گزاف بر جوامع، لطمات و مشکلات عاطفی زیادی بر این کودکان وارد می کند و موجب رشد نیافتگی بسیاری از قابلیت ها و کاهش قدرت تطابق آنان با محیط عادی می­گردد. بنابراین چند دهه ای است که روش تلفیق یا یکپارچه سازی در آموزش و پرورش مدنظر قرار گرفته است. در ایران نیز آموزش و پرورش تلفیقی برای دانش آموزان با اختلالات بینایی، شنیداری و جسمی - حرکتی شروع شده، اما تاکنون در مورد میزان مقبولیت و پذیرش آنان از طرف دانش آموزان عادی مطالعه گسترده ای نشده است. روش: 502 دانش آموز عادی از دبستان های تلفیقی و 120 دانش آموز از دبستان های عادی شهر تهران، در مقاطع سوم تا پنجم به کمک نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و میزان پذیرش آنان با استفاده از پرسشنامه «مقیاس پذیرش» تعیین و سپس اطلاعات به دست آمده تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: دانش آموزان کم شنوای مدارس تلفیقی و غیر تلفیقی نسبت به دانش آموزان جسمی - حرکتی بیشتر مورد پذیرش دانش آموزان عادی قرار می گیرند، و در مجموع این پذیرش در مدارس تلفیقی بیشتر از مدارس غیر تلفیقی است. همچنین میزان پذیرش کودکان کم شنوا در میان دانش آموزان پسر بسیار بیشتر از دانش آموزان دختر است. نتیجه گیری: به نظر می رسد روش تلفیق برای کودکانی که دارای کم توانی، به ویژه کم توانایی­های خفیف مانند کم شنوایی هستند مفید بوده و در ارتقای وضعیت تحصیلی، سازگاری با افراد عادی، عادی سازی حضور در جامعه، و شناخت و توجه نسبت به نیازهای خاص آنان، بسیار موثر است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.