Skip to main content
فهرست مقالات

روایی نسخه فارسی پرسشنامه توانایی ها و مشکلات (sdq)

نویسنده: ؛ ؛ ؛ ؛

زمستان 1385 - شماره 32 علمی-ترویجی (7 صفحه - از 33 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : پرسشنامه‌های SDQ ،نقاط برش ،روانپزشک کودک و نوجوان ،نمرهء کلی ،SDQ والد و ،هیجانی کودکان ،پرسشنامهء SDQ ،نمرهء ،ارزیابی روایی ،فوق‌تخصصی روانپزشکی کودک ،نمرات شاخص‌های ،مشکلات تشخیص‌های ،پرسشنامهء ،نمره کلی ،حساسیت و ویژگی ،SDQ ،آموزگار ،SADS ،نسخه‌های والد و آموزگار ،کودک و نوجوان ،آموزگار SDQ ،گودمن ،والد و آموزگار ،SDQ والد ،مشکلات رفتاری و هیجانی ،مشکلات رفتاری ،پرسشنامه‌های SDQ والد ،هیجانی ،روانپزشکی کودک و نوجوان ،نتایج SDQ

هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی روایی نسخه فارسی پرسشنامه توانایی ها و مشکلات (SDQ) انجام شد. روش: روایی نسخه های والد و آموزگار SDQ در یک نمونه 600 نفری از جامعه کودکان 12-6 ساله ایرانی مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس، نتایج SDQ با نتایج معاینه کودکان توسط روانپزشک کودک و نوجوان و مصاحبه تشخیصی K-SADS مقایسه شد. داده های مربوط به هنجاریابی و نقاط برش محاسبه شد. یافته ها: نمرات به دست آمده از نسخه های والد وآموزگار SDQ در تمام قسمت ها با یکدیگر همبستگی مثبت داشتند. مقایسه نمرات شاخص های پرفعالیتی و نمره کلی مشکلات تشخیص های روان پزشکی نشان داد که SDQ از روایی مطلوبی برخوردار است. نقاط برش به دست آمده با مطالعات سایر کشورها هم خوانی داشت. نتیجه گیری: نسخه فارسی SDQ از مشخصات روان سنجی قابل قبولی برخوردار است و می تواند برای یافتن مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان ایرانی ابزار غربالگری مناسبی باشد. لازم است مطالعه مشابهی نیز برای جمعیت نوجوانان انجام شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.