خلاصه ماشینی:
"حاصل آنکه علی رغم این که کمیل از یارانویژه امیر مؤمنان صلوات الله علیه است که درخلوت و تاریکی و شب هنگام از تعالیم ویژه آنحضرت بهرهها برده است،ولی باز هم استعداددستیابی به اسرار ویژه را ندارد؛از این روست کهحضرت در پایان این گفت و گو،وی را بهخاموش کردن چراغ امر نمود،یعنی وی را بهسکوت و پرهیز از گفت و گو فرمان داد،بدینجهت که آنچه قابل گفتن بود گفته شد و این یعنیپایان و مرز توانایی کمیل در فهم معارف الهی کهالبته کمتر کسی نیز به پایه او میرسد.
چهارم اینکه،علامه عظیم القدر(که ازشاگردان عارف و اصل و آیت کامل،حضرتآقای قاضی طباطبایی رحمة الله علیهما بوده و اینمقاله به عنوان اظهار ارادت به ساحت قدسی ایناستاد عالیقدر نوشته شده است)در تعلیقه خود بریکی دیگر از احادیث مربوط به این موضوع،پساز آنکه درجهای از علم و فهم به معارف الهی واقرار به معارف خاندان پیامبر صلوات الله علیهمرا به حقیقت دین که کمال توحید یعنی ولایتاست،تفسیر میکند و فهم و اقرار به مرتبه کاملآن را ویژه ملائک مقرب و انبیاء مرسل و مؤمنانممتحن میداند،عبارتی دارد که شاهدی بر آنچهگفته شد،هست.
علاوه بر آن،مرتبه دیگری نیز وجود دارد که والاترو عمیقتر و گرانبهاتر از آن است،این مرتبه که بهتعبیر مرحوم علامه اعلی و اغلی است و حتیگروههای سه گانه بدان اقرار و اعتراف ندارند،مربوط به کیست؟روشن است که نمیتواند مرتبهویژه خاندان پیامبر صلوات الله علیهم باشد زیرااگر این مرتبه ویژه آنها باشد،دیگر اقرار و اعترافو ایمان به آن برای آنها معنی نخواهد داشت.
با توجه به آنچه گفته شد،مقصود از مدینهحصینه که امام صادق صلوات الله علیه از آن بهقلب مجتمع تعبیر فرمودند اهل تقوی،ولایت و&%20618FYKG206G% توحید است که به عنوان گروه چهارم و همچونملائک مقرب و انبیاء مرسل و مؤمنان آزموده دل،از این مرتبه از معارف الهی برخوردارند."