خلاصه ماشینی:
"منیک وقت تذکرة الاولیاء را میخواندم،رسیدم بهاین داستان که یک نفر دو سال از عمرش را جاییبرای عبادت نشسته تا اینکه پیراهنش به تنشچسبیده!مرحوم قاضی پدرم همان لحظه وارداتاق من شد،به ایشان گفتم:در تذکرة الاولیاءچنین چیزی نوشته،پدرم گفت:این که فضیلتنیست،این چه فضیلتی است؟ حجت الاسلام احمدی:بعد از آن که آقایقاضی از تبریز به نجف آمدند،به غیر از درسهایآقای همدانی از دروس چه کسانی استفاده کردند؟ استاد قاضی:حوزه عرفانی ایشان یک حوزهعجیبی است،به این معنا که وقتی آقای قاضیوارد نجف شد،شاگرد علم الهدی هندیکشمیری شد.
حجت الاسلام احمدی:پس آقای قاضی اولبا مرحوم علم الهدی درس عرفان داشتند و بعد به*آیت الله سید علی قاضیمعتقد بود که وصول بهمقام توحید و سیر صحیحالی الله و عرفان ذاتاحدیت-عز اسمه-بدونولایت امامان شیعه وخلفای به حق ازعلی بن ابیطالب وفرزندانش از بتول عذرا-علیها السلام-محال است.
«به نقل از آقای علی محمد برنا» (به تصویر صفحه مراجعه شود) حجت الاسلام احمدی:آیت الله بهجت وبعضی دیگر از عرفای در قید حیات که آقای قاضیرا درک کردهاند،ویژگی عمده عرفانی آقایقاضی را در جنبه اخلاقی و رفتاری او میدانند نهدر جنبه کرامات ایشان که حتی افراد غیر مسلمانهم ممکن است این جنبه برایشان حاصل شود.
کیهان فرهنگی:روابط آقای قاضی با مشاهیرزمان خودشان،مثلا آیت الله شیخعبد الکریم حائری یزدی و آیت اللهسید ابو الحسن اصفهانی چگونه بود؟ استاد قاضی:مرحوم سید ابو الحسن اصفهانیبا پدرم هم مباحثه بود و اول روابط خوبی با همداشتند،بعد قضیه توسط بعضی طلبهها و یا سایرمسایل،لوث شد.
کیهان فرهنگی:نظر آقای قاضی درباره علومجدید و تکنولوژیهای نو چه بود؟ استاد قاضی:این هم برای خودش داستاندارد،یکی از مریدان پدرم در نجف اسمشعبد الزهرا بود."