Skip to main content
فهرست مقالات

نقش سرمایه گذاری های عمرانی دولت در تثبیت جمعیت روستایی (نمونه ناحیه کاشان)

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (19 صفحه - از 53 تا 71)

کلیدواژه ها :

ایران ،تثبیت جمعیت روستاها ،سرمایه‌گذاری عمرانی ،توسعه برنامه‌ریزی ،کاشان

کلید واژه های ماشینی : روستایی، جمعیت، جمعیت روستایی، سرمایه‌گذاری‌های عمرانی در ناحیه کاشان، سرمایه‌گذاری‌های عمرانی، دولت، تثبیت جمعیت روستایی، ناحیه کاشان، تحولات جمعیتی و سرمایه‌گذاری‌های عمرانی، ناحیه

دولتها از علل وجودی متنوعی برخوردارند که برخاسته از ماهیت آنهاست.جدای از این تنوع یکی از اهداف اساسی که دنبال می‌نمایند دستیابی به توسعه به منظور تأمین رفاه آحاد مختلف جامعه است.بر اساس ماهیت دولت ابزارهای مورد استفاده برای دست‌یابی به توسعه بسیار متنوع است.این ابزار از اقدام مداخله مستقیم تا تنظیم شرایط برای به کارگیری مکانیسم‌هایی چون دست نامریی بازار میتواند متغیر باشد.در ایران نیز دولت از این اصول کلان مبرا نیست و بر اساس قانون اساسی کشور موظف به تأمین رفاه استقلال و بسترسازی توسعه است.یکی از ابزار کلیدی دولت در ایران برای توسعه، برنامه سالانه یا پنج ساله است که بر اساس آن فعالیت‌های دولت برای زمانی مشخص تنظیم می‌گردد.این فعالیت‌ها عرصه‌های متفاوتی را در بر می‌گیرد.یکی از این عرصه‌ها، روستاها و یکی از اشکال فعالیت دولت اجرای پروژه‌های عمرانی است. بر اساس صراحت برنامه‌های توسعه هدف اساسی این اقدامات یا به عبارت متداول سرمایه‌گذاری‌های عمرانی در عرصه‌های روستایی رفع معضلات جامعه روستایی و بسترسازی توسعه است.از جمله معضلات جامعه روستایی تخلیه جمعیتی روستاها و عدم تثبیت جمعیت روستایی می‌باشد.با توجه به صراحت برنامه انتظار می‌رود تا سرمایه گذاری‌های عمرانی منجر به تثبیت جمعیت و یا حداقل کاهش شدت آن در عرصه روستاها گردد.به منظور ارزیابی موضوع مذکور تحولات جمعیتی و سرمایه‌گذاری‌های عمرانی در ناحیه کاشان-که شامل 52 روستا می‌گردد-از ابتدای انقلاب تا سال 1382 مورد بررسی قرار گرفت.نتایج حاصله نشان می‌دهد طی دوره 1358-1382 مبلغ 4/146443 میلیون ریال بر اساس قیمت پایه سال 1382 در این ناحیه هزینه شده است.این ارقام در طی 24 سال باید اثرات خود را تاکنون نمودار ساخته و تحولات جمعیت نیز از آن در راستای اهداف برنامه‌ها متأثر می‌شد.یافته‌های تحقیق حکایت از آن دارد که ارتباطی قوی و مستحکم میان تحولات جمعیتی و سرمایه‌گذاری‌های عمرانی در ناحیه کاشان وجود ندارد.در طی زمان اگر چه ارتباطی ضعیف میان این دو عامل وجود داشته است اما با گذشت زمان میزان اثرگذاری آن کاهش و تبدیل به ارتباط منفی شده است.بنابراین برای حل معضل تخلیه جمعیتی روستاها نگرش‌ها و راهکارهای نوین و جدیدی مورد نیاز است.از سوی دیگر عوامل دفع کننده جمعیت از روستاها بسیار قوی‌تر از عوامل جذب جمعیت عمل کرده است.نقش سرمایه‌گذاری بیشتر اقدامات دولت نیاز به تغییر در نحوه و ماهیت سرمایه‌گذاری‌ها اجتناب‌ناپذیر می‌نماید.

خلاصه ماشینی:

"جدول 2 رده‌بندی روستاها بر حسب حجم سرمایه‌گذاری عمرانی(به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:بر اساس مدارک موجود در نهادها و دستگاه‌های مختلف اجرایی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگلبا توجه به اینکه بررسی آماری سرمایه‌گذاری‌های عمرانی گویای میانگین 32,2503 انحراف استاندارد 32,2503 و واریانس 5129960 است، می‌توان نتیجه گرفت که این ارقام نشانگر ناهمگونی بارزی هستند، زیرا هر چه این ارقام بزرگتر باشند، میزان میزان همگونی در میزان سرمایه‌گذاری‌ها در سکونتگاه‌های روستایی ناحیه کمتر است. برای تدقیق این نتیجه، کوشش شد تا معلوم گردد، آیا تفاوت‌های محیطی موجود در سطح ناحیه می‌تواند در دامنه این همبستگی اثر بخش باشد یا نه؟به منظور پاسخگویی به این پرسش، ارتباط بین نرخ رشد جمعیت آبادی‌های روستایی و حجم سرمایه‌گذاری‌های عمرانی بر حسب موقعیت متفاوت سکونتگاه‌های روستایی مورد محاسبه قرار گرفت که نتایج آن در جدول نیز ارایه شده است. جدول 5 همبستگی نگهداشت جمعیت و حجم سرمایه‌گذاری عمرانی طی سال‌های 1365-1375(به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:فرهنگ آبادی‌های 1345، 1355 و 1365؛دیسکت داده‌های 1370 و شناسنامه آبادی‌ها 1375جدول 6 میزان اعتبارات عمرانی هزینه شده در روستاهای نمونه(به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:بر اساس مدارک موجود در نهادها و دستگاه‌های مختلف اجرایی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگلبه این ترتیب، ارتباط نرخ رشد(به عنوان سنجه نگهداشت جمعیت)و حجم اعتبارات عمرانی هزینه شده در سکونتگاه‌های روستایی با توجه به رقم اعتبارات طی این مدت مورد محاسبه قرار گرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.