Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل مقایسه ای نظامهای تضمین کیفیت آموزش عالی در جهان: وجوه اشتراک و افتراق در تجربه های جهانی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (20 صفحه - از 1 تا 20)

کلیدواژه ها :

آموزش عالی ،تضمین کیفیت ،تجربه های جهانی ،تشابهات و تمایزات

کلید واژه های ماشینی : نظامهای تضمین کیفیت آموزش عالی، ارزشیابی، تضمین کیفیت، نظامهای تضمین کیفیت، مقایسه‌ای نظامهای تضمین کیفیت آموزش، ارزشیابی کیفیت آموزش عالی کشور، ارزشیابی برنامه، کیفیت آموزش عالی در جهان، دولت، برنامه

نظام های تضمین کیفیت آموزش عالی در تجربه های جهانی با اینکه از برخی وجوه اشتراک کامل و نزدیک به اجماع یا وجوه اشتراک نسبی و نزدیک به توافق اکثری برخوردارند، اما از جهات زیادی تنوع و گوناگونی بسیاری در آنها مشاهده می شود. وجوه افتراق، عواملی مانند نسبت دولت با این نظام ها، ساختار سازمانی آنها، نقش ها و اختیارات، ماموریت، معیارهای قضاوت و مراجع مورد استناد، تصمیم گیری نهایی مرتبط با ارزشیابی و نحوه گزارش را شامل می شود. واسطه های تغییر و کنشگران جوامع توانسته اند با نحوه بازی خود و با ایجاد شبکه ای از نقش ها و تعاملات عاملان انسانی، ابتکارات گوناگونی در ارزشیابی کیفیت آموزش عالی کشور خود، ضمن همگرایی با تجربه های جهانی، داشته باشند.

خلاصه ماشینی:

"جامعۀ آماری مطالعه،کشورهایی است که نظام ت‌ک‌آع خود را به عضویت EHAAQNI (به تصویر صفحه مراجعه شود) درآورده‌اند و بر مبنای فهرست 2003 این شبکۀ بین المللی شامل 47 کشور می‌شوند و با توجه به اینکه هدف تحقیق اصلی،که مقالۀ حاضر برگرفته از آن است،به محک زدن و ترازیابی هدفمند تجارب جهانی و دستیابی به فهمی بهتر از آن برای مقاصد کاربردی بوده است،از روش نمونه‌گیری هدفنمد و راهبردی24استفاده شده است و چارچوب نمونه‌ای از مجموع 20 نهاد تضمین کیفیت در 16 کشور(شامل ایالات متحده،انگلستان،استرالیا،کانادا،آرژانتین، نیوزیلیند،سوئد،شیلی،آفریقای جنوبی،مکزیک،فرانسه،دانمارک،هند،ژاپن،هلند و هنگ‌کنگ)انتخاب شده است. منابع مالی:نحوه تأمین مالی نهاد تضمین کیفیت در چارچوب نمونه طیفی را تشکیل می‌دهد که در یک سر آن کشورهایی قرار دارند که توسط دولت تأمین می‌شوند و موارد آرژانتین،شیلی،استرالیا،دانمارک،فرانسه،هند،سوئد و ایالات متحده مورد SCAS را شامل می‌شود و در سر دیگر طیف کشورهایی قرار دارند که توسط خود مؤسسات تأمین می‌شوند و کشورهای کاندا( QUPERC )،ژاپن،نیوزیلند،افریقای جنوبی و ایالات متحده موارد CSAEN و SCACN را دربرمی‌گیرد. معیارهای قضاوت و مراجع مورد استناد در ارزشیابی معیارها:اینکه در نظامهای ارزشیابی کیفیت آموزش عالی،علاوه بر هماهنگ بودن با مقاصد و اهداف خود مؤسسه یا برنامه،معیارهای عمومی از عمل خوب(روال مطلوب)نیز مبنا قرار می‌گیرد یا نه،چارچوب نمونه در ارزشیابی مؤسسه به دو دسته است:در کشورهای آرژانتین،کانادا،&%04403ABPG044G% هنگ‌کنگ،دانمارک،مکزیک،افریقای جنوبی،انگلستان و ایالات متحده شامل SCAS و SCACN (56/25%نمونه)معیارهای عمومی مبنا قرار می‌گیرد،ولی در کشورهای استرالیا، فرانسه،هند،ژاپن و ایالات متحده مورد CSAEN مبنا قرار نمی‌گیرد و در اینجا نیز مشاهده می‌شود که در یک کشور واحد(ایالات متحده)رویه‌های متفاوتی وجود دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.