Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی بازار محلی پارکهای علم و فناوری ایران

نویسنده: ؛ ؛

تابستان 1386 - شماره 44 علمی-پژوهشی (28 صفحه - از 21 تا 48)

کلیدواژه ها : پارک علم و فناوری ،پارک تحقیقاتی ،پارک صنعتی یا تجاری ،مرکز رشد ،ایران ،زیرساخت علمی و فناوری و بازار محلی

کلید واژه های ماشینی : پارک ،پارک علم و فناوری ،فناوری ،پارک علم و فناوری ایران ،منطقه میزبان پارک ،بررسی بازار محلی پارک علم ،موقعیت نسبی منطقه میزبان پارک ،بازار ،علم و فناوری ،پارک علم ،صنعت ،علم و فناوری منطقه میزبان ،فناوری منطقه میزبان پارک ،منطقه میزبان ،توسعه ،پارک علمی ،بازار محلی ،علم ،منطقه میزبان پارک در ایران ،پارک فناوری ،ایران ،جایگاه نسبی علم و فناوری ،پارک تحقیقاتی ،تحقیق و توسعه ،فناوری منطقه میزبان پارک علم ،فعالیت ،جایگاه نسبی منطقه میزبان ،فعالیت صنعتی منطقه میزبان پارک ،رشد ،شاخص

مدت زمان کوتاهی است که در ایران شاهد پیدایش پارک های علم و فناوری به عنوان یکی از اجزای مهم حرکت به سمت اقتصاد دانش محور هستیم. از آنجا که ظرفیت مثبت پارک ها در توسعه اقتصادی در صورت وجود داشتن بازار مناسب برای پارک قابل بالفعل شدن است، توجه پارک ها به محیط و مزیت های محلی (منطقه میزبان) ضروری است. با توجه به مطالعات صورت گرفته، وجود داشتن زیر ساخت مناسب علمی و فناوری در منطقه میزبان پارک در جذب مشتریان پارک مهم ترین نقش را دارد. اولین گروه های موسسات مستقر در پارک نقش مهمی در ایجاد هویت پارک دارند. در واقع، از آنجا که داشتن ظرفیت هم افزایی یکی از مهم ترین جاذبه های پارک هاست، مشتریان زمینه جذب سایر شرکت های فناور در پارک را فراهم می کنند. معمولا اولین گروه مشتریان از بازار محلی تامین می شوند و براین اساس بر لزوم ایجاد بازار مناسب محلی هنگام تاسیس پارک ها تاکید می شود. در این مقاله با بررسی موقعیت نسبی مناطق میزبان پارک ها در ایران در فعالیت های تحقیق و توسعه و نیز فعالیت های صنعتی سعی شده است تا جایگاه نسبی علم و فناوری مناطق میزبان تعیین و براساس آن در خصوص مدل مناسب فعالیت پارک ها بحث شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.