چکیده:
مدت زمان کوتاهی است که در ایران شاهد پیدایش پارک های علم و فناوری به عنوان یکی از اجزای مهم حرکت به سمت اقتصاد دانش محور هستیم. از آنجا که ظرفیت مثبت پارک ها در توسعه اقتصادی در صورت وجود داشتن بازار مناسب برای پارک قابل بالفعل شدن است، توجه پارک ها به محیط و مزیت های محلی (منطقه میزبان) ضروری است. با توجه به مطالعات صورت گرفته، وجود داشتن زیر ساخت مناسب علمی و فناوری در منطقه میزبان پارک در جذب مشتریان پارک مهم ترین نقش را دارد. اولین گروه های موسسات مستقر در پارک نقش مهمی در ایجاد هویت پارک دارند. در واقع، از آنجا که داشتن ظرفیت هم افزایی یکی از مهم ترین جاذبه های پارک هاست، مشتریان زمینه جذب سایر شرکت های فناور در پارک را فراهم می کنند. معمولا اولین گروه مشتریان از بازار محلی تامین می شوند و براین اساس بر لزوم ایجاد بازار مناسب محلی هنگام تاسیس پارک ها تاکید می شود. در این مقاله با بررسی موقعیت نسبی مناطق میزبان پارک ها در ایران در فعالیت های تحقیق و توسعه و نیز فعالیت های صنعتی سعی شده است تا جایگاه نسبی علم و فناوری مناطق میزبان تعیین و براساس آن در خصوص مدل مناسب فعالیت پارک ها بحث شود.
خلاصه ماشینی:
"با وجودی که در بیشتر مقالات منتشر شده بر لزوم وجود زیرساخت غنی علمی و فناوری در منطقه میزبان پارکها تأکید شده است:برخی پژوهشها نیز در ارتباط با پاراداکس تأسیس علمی در مناطق دارای فعالیت ضعیف D&R صورت گرفته است که عمدتا بر چگونگی مدیریت پارکها در این گونه مناطق تمرکز داشتهاند( ,soluopolpaksaD dna siratiuoS 0002 .
اگرچه تعداد محقق در مناطق در شاخص کلی تحقیق و توسعه منطقه مورد توجه قرار گرفته است،لیکن از آنجا که نیروی انسانی عاملی بسیار مهم در ایجاد مزیت نسبی است،برای توجه بیشتر در نمودار توسط بزرگی دایرهای مجداد نشان داده شده است.
جدول 3-خلاصه آمار واحدهای صنعتی دارای بیش از ده نفر شاغل به تفکیک مناطق میزبان پارکها(1382) (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:مرکز آمار ایران،سرشماری عمومی کارگاهی 1381،سالنامه کشوری 1381،1383 جدول 4-مقایسه مناطق میزبان پارکها(1382) (به تصویر صفحه مراجعه شود) از آنجا که رشد ارزش افزوده صنعت در مناطق مختلف نشاندهنده ظرفیت پیشرفت منطقه (وجود مزیت نسبی)در صنعت است،این شاخص را به عنوان شاخص رشد صنعتی منطقه دانسته و در نمودار 3 جایگاه مناطق میزبان با توجه به میزان رشد صنعتی در آن مناطق نشان داده شده است.
اگرچه تعداد نیروی انسانی دارای تحصیلات عالی در شاخص کلی صنعت منطقه مورد توجه قرار گرفته است، لیکن از آنجا که نیروی انسانی عاملی بسیار مهم در ایجاد مزیت نسبی است،مجداد برای توجه بیشتر در نمودار به صورت بزرگی دایرهای نشان داده شده است و میتوان این گونه برداشت کرد که محور افقی نشاندهنده شاخص کلی صنعت(وجود مزیت رقابتی)یا به عبارتی،سهم منطقه از کل بازار داخلی فناوری در ایران و محور عمودی نشاندهنده میزان رشد صنعت یا وجود مزیت نسبی در منطقه است."