Skip to main content
فهرست مقالات

کاربرد هزینه یابی مبتنی بر فعالیت در برآورد هزینه سرانه دانشجویی

نویسنده: ؛

تابستان 1386 - شماره 44 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (30 صفحه - از 79 تا 108)

کلیدواژه ها : آموزش عالی ،هزینه ،برنامه چهارم توسعه ،بودجه ،هزینه یابی مبتنی بر فعالیت و مدیریت مالی

کلید واژه های ماشینی : هزینه ،هزینه‌یابی ،موسسه آموزش عالی ،برآورد هزینه سرانه دانش‌جویی ،هزینه سرانه دانش‌جویی ،آموزش عالی ،هزینه سرانه ،هزینه‌یابی مبتنی بر فعالیت ،فعالیت ،هزینه سرانه دانشجو ،دانشجو ،آموزش ،عضو هیئت علمی ،اطلاعات ،برآورد ،هزینه‌یابی موسسه آموزش عالی استفاده ،دانشگاه و موسسه آموزش ،کاربرد هزینه‌یابی مبتنی بر فعالیت ،دانشگاه ،فعالیت عضو هیئت علمی ،برآورد هزینه سرانه دانش‌جویی معصومه ،تخصیص ،تحلیل هزینه سرانه دانش‌جویی ،محرک ،فعالیت در برآورد هزینه ،محرک هزینه ،برنامه ،روش هزینه‌یابی مبتنی بر فعالیت ،محاسبه هزینه سرانه ،الگو محاسبه هزینه سرانه

برآورد و تحلیل هزینه سرانه دانشجویی از الزامات تحقق اهداف قانون برنامه چهارم توسعه و در عین حال، ارتقای کارایی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است. پس از تلاش های جمعی خبرگان و سیاست سازان نظام علوم، تحقیقات و فناوری ونهاد مدیریت و برنامه ریزی کشور، عملیاتی شدن مصوبات قانونی مربوط در گرو تهیه الگوی مدرن برای برآورد و تحلیل هزینه ها در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است. در همین خصوص، طرح تحقیقاتی با همین موضوع در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به اجرا درآمد که در این مقاله الگوی مذکور و دستاوردهای آن شرح داده شده است. با به کارگیری این الگو نرم هزینه سرانه دانشجویی در نظام آموزش عالی دولتی به تفکیک رشته ها و مقاطع تحصیلی قابل برآورد است. در این الگو که از چارچوب کلی هزینه یابی مبتنی بر فعالیت بهره گرفته شده است، ضمن ردیابی و کنترل هزینه ها امکان تصمیم گیری مبتنی بر اطلاعات دقیق و به روز و تحلیل عملیات و هزینه ها در جهت بهبود فرایندها و افزایش کارایی برای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و نهادهای سیاستگذار فراهم می شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.