Skip to main content
فهرست مقالات

آسیب شناسی مطالعه در دانش آموزان و شیوه های کنترل آن (2)

نویسنده:

(8 صفحه - از 32 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : دانش‌آموزان، خستگی، مطالعه، دختران، دبیران، استراحت، معلم، عین مطالب کتاب، فراگیری عین مطالب کتاب پرداخت، فهم

خلاصه ماشینی:

"به طور معمول ساعاتی که روزانه باید برای انجام تکالیف و مطالعه کردن در دوره راهنمایی و دبیرستان صرف کرد، حدود سه تا چهار ساعت است و این میزان می‌تواند برای یادگیری و موفقیت مناسب باشد. دختری به پا خاست و سؤال کرد:من چه کنم که از مطالعه کردن خسته شده‌ام؟گفتم:مگر تو چقدر درس می‌خوانی؟او گفت:آن قدر می‌خوانم که عین مطالب کتاب را برای دبیران خودم نقل کنم. اگر برخی از دانش‌آموزان به چنین تجربه‌ای دست یافته‌اند، بر دبیران و معلمان است که برداشت اشتباه آنان را اصلاح کنند تا عمر گران‌بهای خویش را صرف تکرار بیهوده مطالبی که آن‌ها را فهمیده‌اند نکنند، بلکه به گونه‌ای عمل شود که آن‌ها قادر باشند در آینده نیز زندگی خود را با داشتن سلامت و نشاط کافی با موفقیت به پیش برند. 5-از ساده به مشکل خواندناز دیگر عوامل آسیب‌زایی که درمطالعه کودکان و نوجوانان می‌توان به آن اشاره کرد، این است که عده‌ای از آن‌ها وقتی که از مدرسه به خانه می‌آیند، در حالی که خسته‌اند مطالعه را آغاز می‌کنند و به علت خستگی اول به سراغ کتاب‌ها و درس‌های ساده‌تر می‌روند و پس از مدتی مطالعه و احساس خستگی بیش‌تر به کتاب‌های دشوارتر روی می‌آورند. سؤال آن‌ها این است که چرا درس ریاضی را یاد نمی‌گیرند؟(تصویر شماره یک) در چنین حالتی ملاحظه می‌شود که هر چه شاگرد خسته‌تر می‌شود به سراغ کتابی دشوارتر می‌رود و با توجه به کم‌تر شدن تمرکز در حین خستگی، یا مطالب به سختی درک می‌شود یا این که اصولا فهمی صورت نمی‌گیرد و این خود باعث زدگی و دل‌سردی دانش‌آموز نسبت به امر مطالعه می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.