Skip to main content
فهرست مقالات

تفکر، مؤلفه ای بنیادی در تعلیم و تربیت

نویسنده:

(3 صفحه - از 49 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : معلمان، تفکر، فکر، تعلیم و تربیت، دانش‌آموزان، نمره‌ها، علمی، عاطفی، انتشارات سمت، مدرسه، مشکلات، رفتار خوب و نمره بد، فلسفه آموزش و پرورش، بهبود آموزش و پرورش، ارزش، تشخیص، اصلی، مؤلفه‌ای بنیادی در تعلیم، رفتار، تشویق شاگردان به تفکر، احساس، مسئله، نظام آموزشی، خوب، مقام معلم، تشویق شاگردان به فکر، اندیشه، آموزش و پرورش مسئولیت، تهران، حل مسئله و شیوه تفکر

خلاصه ماشینی: "متأسفانه، آن چه در سیستم‌های آموزشی، به ویژه در مسئولان آموزش و پرورش، مدیران مدارس یا معلمان می‌توان مشاهده کرد این است که علی‌رغم پذیرفتن این فرض که فکر کردن راه را برای آموزش بیش‌تر باز می‌کند، چندان رغبتی در تشویق شاگردان به تفکر از خود نشان نمی‌دهند، هر یک از آن‌ها با اتخاذ روش‌های خشک اداری به نحوی از انجام وظیفه اصلی تربیتی شانه خالی می‌کنند و درباره رهایی جوانان از مرحله وابستگی فکری و ورود به مرحله استقلال و کمال قدمی بر نمی‌دارند. آنان با ساکت نگه‌داشتن و مجبور کردن شاگردان به تکرار مطالب تا وقتی که پاسخی معین از آن‌ها ظاهر گردد و بالاخره معلومات تازه‌ای را به آنان تزریق کردن و نظایر این‌ها، زمینه‌های آن گونه تعلیم و تربیت را به وجود خواهند آورد، که نه تنها تشویق شاگردان به فکر کردن درباره حقایق در آن جایی نخواهد داشت بلکه حتی گاهی در ذهن معلمان نیز این باور را تقویت خواهد کرد که فکر کردن نظم جریان آموزشی را به هم خواهد زد و نوعی تضییع وقت به شمار می‌آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.