Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش و اشتغال

نویسنده:

(6 صفحه - از 22 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : تربیت، نان، بیکار، مدارس، اقتصادی، مشاغل، عاملی صدمه‌آفرین‌تر از نظام آموزشی، سیستم آموزشی کشور و دستگاه، نسل، کار

خلاصه ماشینی:

"هدف اساسی و عمدهء دستگاه تربیتی آن‌ روزگار تأمین افراد صالح برای تصدی پست‌ها و مشاغل جدید،باسواد کردن عامه،متجدد ساختن نسل و سازماندهی کار،صنعت و تولید در کشور بود که تا حدود نیم‌قرن هم‌چنان احساس‌ می‌شد و مدارس و مؤسسات عالی دراین‌ مدت سرگرم تربیت کادر اداری(و کم‌تر صنعتی)بودند. اما دولت نیز غرامت‌پرداز است،زیرا تا چند سال از محل درآمد عمومی،هزینهء درس و مدرسه و تحصیل او را پرداخته،پس‌از فراغت‌ از تحصیل،لا اقل برای دفع‌شر،برای او پستی و کاری تراشیده!!با این که ادارات از کارمند اشباع بودند،علی‌الحساب او را نیز سربار قرار داد و به ویژه از آن‌جا که در مواردی سفارش‌ها هم از چپ و راست برای استخدام او مطرح‌ بوده!!لا اقل به مدت سی سال به او حقوق و مزایای بخور و نمید پرداخته،در حدود همین‌ میزان نیز باید به او حقوق بازنشستگی و حق دوا و درمان بپردازد!!تو خود حدیث مفصل‌ تخوان از این مجمل. این مجمع نمی‌تواند در ردیف کار سمینارهای یک‌روزه و دوروزهء جاری عمل‌ کند،بلکه باید در طول چند ماه بنشینند و باهم‌ بحث و تبادل نظر داشته باشند و ببینند چگونه‌ می‌توانند نسلی بپرورانند که خود خلاق، کارآفرین و کارا باشد؟چگونه می‌توان مشاغل‌ موجود در کشور را سامان داد و علمی کرد؟ چگونه می‌توان به نسل جدید روحیهء کار داد، آن‌چنان که شرافت شغلی برای او مطرح باشد نه عنوان شغلی؟چگونه می‌توان از سرمایه‌های‌ کوچک کار ساخت؟چگونه می‌توان نسل را به‌ سوی احیای زمین‌ها،کویرها،استخراج معادن‌ و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.