Skip to main content
فهرست مقالات

آسیب شناسی مطالعه در دانش آموزان و شیوه های کنترل آن (21)

نویسنده:

(8 صفحه - از 28 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : آسیب، اضطراب، حافظه، وسواس، فهم، افسردگی، مطالعه، درمان، نوجوانان، خواندن

خلاصه ماشینی:

"اگر آن‌ها به فهم مطالب درسی نایل شوند، می‌توانند به موفقیت‌های بیش‌تری دست‌یابید، به‌ویژه در ریاضی که سلسله مراتب عمودی در آن حاکم است و فرد در صورتی که مطلبی را بفهمد،مطلب فهمیده‌شده پیش‌نیاز مطلب‌ دیگر است و اگر آن‌را نفهمد،قادر نیست‌ مطلب بعدی را درک کند و رفته‌ورفته برمیزان‌ مجهولات و نادانسته‌های او افزوده‌شده‌ موفقیت شاگرد را در مطالعه و تحصیل زیر سؤال می‌برد و باعث کاهش ثمرات و افت‌ تحصیلی وی می‌شود. علاوه بر این‌ها وقتی که شما مطلبی را حفظ می‌کنید،بدون این که آن‌را بفهمید،این امر باعث می‌شود که در هنگام‌ امتحان اضطراب بیش‌تری داشته باشید،زیرا نگران‌اید که مبادا معلم سوال فهمیدنی بپرسد و شما بلد نباشید یا این‌که وقتی شما مطلبی را فهمیده باشید،اگر کلمه یا کلماتی که در کتاب‌ آمده از یاد شما برود،می‌توانید با کلماتی دیگر، مقصود و منظور خود را بیان کنید و نمرهء قبولی‌ کسب کنید. حال‌ سؤال این است که آیا حافظه واقعا می‌تواند تقویت بشود یا نه؟و اگر چنین است و امکان‌ تقویت حافظه وجود دارد،آیا این کار از عهدهء این‌گونه کلاس‌ها برمی‌آید یا نه؟در پاسخ باید گفب که یافته‌های موجود در علم روان‌شناسی‌ حکایت ازآن دارد که حافظه تقویت نمی‌شود، اما می‌توان روش‌هایی را در پیش گرفت که بر میزان محتوای حافظه افزوده شود. اگر امکان‌ تقویت حافظه وجود داشته باشد،نوجوانی که اکنون درسی‌را سه‌بار می‌خواند تا یاد بگیرد، پس‌از مدتی که در این کلاس‌ها شرکت کرد، باید با دوبار خواندن و با شرکت بیش‌تر در این (به تصویر صفحه مراجعه شود) کلاس‌ها با یک‌بار خواندن،مطالب درسی‌را به‌ خاطر خود بسپارد،ولی آیا چنین امری متحقق‌ می‌شود که ما آن‌را تقویت حافظه بنامیم؟هرگز!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.