خلاصه ماشینی:
"با توجه به مطالب فوق، چنان چه بخواهیم اثرات فیزیولوژیکی ورزش بر سلامت جسم و روان را فهرستوار یادآور شویم، به موارد زیر میتوان اشاره کرد:-ازیاد حجم ریهها-کمک کردن به دفع سموم بدن-نظافت پوست و تأمین سلامت آن-تنظیم حرارت بدن-بهبود گردش خون-ازدیاد گلبولهای قرمز و هموگلوبین خون-تقویت کار قلب-تقلیل خطرهای بروز بیماریهای قلب و عروق-تسهیل خواب و استراحت، به دنبال خستگی جسمی-جلوگیری از پرخونی احشاء-کمک به هضم و جذب غذا-تقویت دستگاه عضلانی-عصبی و تنظیم تعادل آن-بهبود سلامت روانرسالت خطیر مربیان ورزش در مدارسسرپرستی و اداره صحیح فعالیتهای ورزشی در مدارس، مستلزم طرح قبلی است.
علاوه بر توجه به آمادگی جسمانی دانشآموزان، رعایت نکات چندی در خصوص سرپرستی و اداره کردن صحیح فعالیتهای ورزشی در مدارس توسط مربیان ورزش، میتواند مفید و مؤثر واقع گردد:-در ورزش مانند هر فعالیت آموزشی، مهم این است که ابتدا طرح و برنامه کار تهیه و آماده شود و سپس بر مبنای آن طرح، میدانها، سالنها و مکانهای مورد نظر مناسب برای فعالیتهای ورزشی دانشآموزان ایجاد گردد.
-مربی ورزشی بهتر است در چند دقیقه اول ساعات ورزش، توضیحات لازم دربارهفعالیتهای ورزشی مورد نظر را ارائه کند و حتی چگونگی اجرای آنها را با کمک تخته سیاه، تصاویر، اسلاید، فیلمهای آموزشی و خود دانشآموزان، روشن سازد.
معلمان ورزش و مربیان تربیت بدنی باید به این مسئله توجه داشته باشند که نتایج تربیتی بسیاری در ضمن اجرای مسابقات ورزشی عاید دانشآموزان خواهد شد.
در ضمن معلم و مربی ورزش همواره باید به خستگی شدید بدنی و روحی دانشآموزان در مسابقات ورزشی توجه داشته باشد و قبل از این که این حالات به شرکت کنندگان یا عدهای از آنان دست دهد، از آن به شدت جلوگیری کند."