Skip to main content
فهرست مقالات

عصبانیت و شیوه های غلبه بر آن

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : عصبانی، عصبانیت، هیجانی، احساس، رفتار، کنترل، آرمیدگی، پرخاشگری، کاهش احساس عصبانیت کمک، فکر

خلاصه ماشینی: "خطر سرکوبی عصبانیت این است که اگر بالاخره خود را آشکار نسازد می‌تواند تأثیرات‌ درونی بر شما داشته باشد. اگر شما در کار با شرکای خود دچار مشکل و عصبانی شده‌اید،فکر مناسب این است که‌ تکنیک‌های آرمیدگی را یاد بگیرید. مثلا شب هنگام،زمانی‌ که همسرتان موضوع بحث‌برانگیزی را مطرح می‌کند ممکن است شما تمایل داشته‌ باشید که با او دعوا کنید،به این دلیل که‌ شما خسته یا آشفته‌اید یااین‌که به‌ عصبانی بودن هنگام شب عادت کرده‌اید. » خود کنترلی‌10بندورایی عصبانیت خود کنترلی رفتار توسط بندورا مطرح‌ شده و داری سه مرحله است: الف-توجه و مشاهدهء اعمال و رفتار خود ب-قضاوت درمورد اعمال و رفتار خود ج-پیامدهای شخصی از این روش برای کنترل عصبانیت به‌ این شکل می‌توان استفاده کرد که از فرد بخواهیم در پایان روز(مثلا آخر شی)تعداد عصبی شدن‌های خود را روی یک کاغذ یادداشت کند و آن‌ها بشمارد. با تکرار این‌ عمل برای روزهای بعد و مقایسهء آن با روز قبل،به این صورت که در کاهش‌ وقوع عصبانیت خود را تشویق کند،می‌تواند عصبانیتش را کاهش داده،به صفر برساند تا این‌که در حد طبیعی باشد. نیاز به مشاوره اگر احساس می‌کنید که عصبانیت شما خارج از کنترل است،اگر عصبانیت شما تأثیرات منفی بر روابط تجتماعی و شغلی‌تان‌ گذاشته است یااین‌که قسمت مهمی از زندگی‌تان تحت تأثیر آن است،ممکن است‌ به مشاوره به‌عنوان عاملی برای یادگیری‌ توجه کنید که به شما کمک می‌کند چگونه‌ بهتر رفتار کنید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.