Skip to main content
فهرست مقالات

حلقه تفاهم یا زنگ دایره، نوآوری دیگری در آموزش و پرورش

نویسنده:

(10 صفحه - از 38 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : زنگ دایره، دانش‌آموزان، کلاس، مدرسه، معلم، اجرای زنگ دایره، کودکان، فعالیت‌های زنگ دایره، تقویت، فعالیت‌های زنگ دایره‌مانند گوش دادن

خلاصه ماشینی:

"سپس از دانش‌آموزان سؤال‌ می‌کند: به نظر شما برای این کار به چه چیزهایی‌ نیاز داریم؟چگونه باید این کار را انجام داد؟آیا چیز خاصی دربارهء موضوع درسی وجود دارد که‌ باید درباره‌اش فکر کنیم؟از کجا می‌توان فهمید که تا تاریخ مورد نظر،مطلب به پایان خواهد رسید؟ زنگ دایره هم‌چنین فرصت مناسبی برای‌ صحبت کردن در مورد شعر،ادبیات و درک مفاهیم‌ ریاضی است. (جونز8،1993) گیتونی‌9(1991)که تکنیک زنگ دایره‌ و اثربخشی آن را در مقابله با پرخاشگری‌ دانش‌آموزان ناسازگار و ایجاد تفاهم در گروه‌ مورد ارزیابی قرار داده،بر این اعتقاد است که‌ کودکان به سبک خاصی از زندگی شرطی شده‌اند و عدهء کمی از آنان خود را می‌شناسند؛بنابراین، وقتی در گروه سخن می‌گویند مشخص نیست که‌ از طرف خود صحبت می‌کنند یا تعالیم اولیا و معلمان را بیان می‌نمایند. نکتهء دیگر این است که‌ وضعیت ظاهری کلاس و طرز چیدن وسایل باید طوری سازمان یابد که دانش‌آموزان بتوانند حلقه‌وار دور هم بنشینند و در وضعیتی برابر به بحث و فعالیت بپردازند و در مورد تعارضات شخصی خود و مسائل و مشکلات مربوط به کلاس یا ورود به‌ یک درس تازه تبادل نظر کنند. مشخص است‌ که از این زنگ نباید برای تبلیغ و تحکیم‌ ایدئولوژی یا القای طرز فکر یا برنامهء خاص یا استنطاق و بازپرسی استفاده شود بلکه در تنظیم‌ برنامه،لازم است علایق و نیازهای دانش‌آموزان مورد توجه قرار گیرد و فعالیت‌هایی ارائه شود که‌ به تقویت انضباط شخصی و بهبود مهارت‌های‌ اجتماعی دانش‌آموزان منتهی می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.