Skip to main content
فهرست مقالات

اوقات فراغت قصه خوانی و قصه گویی

نویسنده:

(10 صفحه - از 56 تا 65)

کلید واژه های ماشینی : قصه ،کودکان ،قصه‌گو ،داستان ،شنونده ،کلاغ ،پرورش ،ادبیات کودکان ،معلم ،کلمه‌ها ،آب ،خوب ،تربیتی ،انسان ،پروانهء ،بیان ،پروانهء زرد ،زندگی ،فکر ،پرورش قدرت بیان و تکلم ،نگاه ،پروانهء سفید ،تأثیر قصه در کودکان ،گل زرد ،تأثیر قصه ،قدرت بیان و تکلم بچه‌ها ،قصه‌های کودکان ،کار آب کوزه ،حرکات ،گل سفید

خلاصه ماشینی:

"سپس‌ از خودش بپرسد:چه نوع داستان‌هایی‌ را می‌توانم مؤثر و خوب بیان کنم؟ چگونه می‌توانم شخصیت خود را با قصه هماهنگ کنم تا هر دو بتوانیم با شنونده ارتباط برقرار کنیم؟ پس از آن که قصه‌گو کار اسکن‌ انتخاب کردن را تمام کرد،وارد مرحلهء آماده کردن داستان برای گفتن می‌شود. قصه‌گویی را فراموش‌ نکنیم هنر قصه‌گویی متأسفانه معمولا مورد غفلت و فراموشی قرار می‌گیرد و حتی بیش‌تر معلمان و والدین داستان‌ گفتن را برای خود کاری حقیر و بی‌مقدار و برای کودکان وسیلهء اتلاف‌ وقت می‌پندارند،غافل از این که همین‌ قصه‌گویی،علاوه بر فواید و ارزش‌های‌ تربیتی بی‌شمار،به معلم کمک می‌کند که میراث فرهنگی جامعهء خود را به‌ آیندگان انتقال دهد. هنر قصه‌گویی یک قصه‌گوی خوب نباید تمام‌ حوادث را با عباراتی صریح و روشن‌ بیان کند،بلکه بهتر است به اشاره از آن‌ بگذرد تا کودک مجال تفکر و تخیل پیدا کند که این خود برای کودکان و قصه‌گو نشاطآور است. در هر حال،در یک قصه‌گویی‌ موفق،چهره چیزی است که می‌تواند در بیان بهتر قصه،به قصه‌گو کمک کند، ولی نباید بیش از سایر جنبه‌های این هنر به آن توجه کرد. هم چنین شیوهء درست برای زمانی که قصه‌گو باید مکالمهء میان دو یا چند شخصیت‌ داستان را انجام دهد،این است که جای‌ این شخصیت‌های خیالی مشخص شود و مکالمهء مستقیم میان آن‌ها به وسیلهء حرکت دادن نگاه از جایی به جای دیگر صورت گیرد. پروانهء قرمز جلو رفت و گفت:«ای گل‌ سوسن زیبا!باران دارد شروع‌ می‌شود،ما را زیر برگ‌هایت‌ پناه می‌دهی؟» گل سرخ نگاهی به آن‌ها انداخت،کمی فکر کرد و گفت: «فقط پروانه‌ای که هم‌رنگ من‌ است می‌تواند زیر برگ‌های من‌ پنهان شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.