Skip to main content
فهرست مقالات

نوآوری در مدیریت دانش و ارائه راهکارهایی برای توسعه

نویسنده:

(7 صفحه - از 22 تا 28)

کلیدواژه ها : مدیریت دانش ،دانش صریح و ضمنی ،اصول و اقدامات‌ دانش مدارنوآوری در مدیریت دانش ،مدل SECI

کلید واژه های ماشینی : دانش ،مدیریت دانش ،اطلاعات ،نوآوری ،نوآوری در مدیریت دانش ،سازمان ،مدیریت دانش و ارائه راهکارهایی ،دانش صریح ،مدیریت نوآوری ،توسعه ،رقابتی ،فرایند ،فرایند مدیریت دانش ،عملکرد ،مدیریت خلاقیت و نوآوری ،ایجاد خلاقیت و نوآوری ،ترکیب ،دارایی‌های ،ترکیب مدیریت دانش و نوآوری ،تبدیل دانش ،نوآوری دانش ،استراتژیک ،فرآیند ،مدیریت دانش اطلاعات ،نوآوری جهت گسترش عرصه رقابتی ،لزوم نوآوری در مدیریت دانش ،ارزش دانش و اطلاعات سازمانها ،فناوری اطلاعات ،کار ،خلاقیت و نوآوری جهت گسترش

عصر حاضر،عصر تحولات و تغییرات شگرف در فناوریهاست.عصری که ساختار فکری آن آکنده از عمق بخشیدن به‌ اطلاعات و توجه به مشارکت نیروی انسانی خلاق و دانش‌گرا به جای نیروی انسانی عملکردی است.از این‌رو مدیریت‌ هوشیار بر آن است تا هرچه بیشتر و بهتر در جهت استفاده از ابزاری به نام دانش برای رویارویی و مقابله با عوامل عدم‌ اطمینان،حفظ موقعیت و ایجاد خلاقیت و نوآوری جهت گسترش عرصه رقابتی خود برآید،این امر مستلزم آن است که‌ سازمان با ارج نهادن به مدیریت دانش و متقابلا مدیریت خلاقیت و نوآوری،آن را به عنوان یک نیاز استراتژیک و ضروری‌ جهت پیشگامی در عرصه رقابت‌پذیری،در زمره برنامه‌های اولیت‌دار خود قرار دهد.مدیریت نوآوری در واقع فرایندی‌ است که از طریق ترکیب و یکپارچگی اجزای مختلف دانش به پدید آوردن بدیهیات می‌پردازد. در این مقاله،در بخش اول به معرفی مدیریت دانش پرداخته و در بخش دوم به تشریح لزوم نوآوری در مدیریت دانش‌ می‌پردازیم،در پایان نیز راهکارهای برای توسعه و نوآوری در مدیریت دانش ارائه می‌گردد.

خلاصه ماشینی:

"از این‌رو مدیریت‌ هوشیار بر آن است تا هرچه بیشتر و بهتر در جهت استفاده از ابزاری به نام دانش برای رویارویی و مقابله با عوامل عدم‌ اطمینان،حفظ موقعیت و ایجاد خلاقیت و نوآوری جهت گسترش عرصه رقابتی خود برآید،این امر مستلزم آن است که‌ سازمان با ارج نهادن به مدیریت دانش و متقابلا مدیریت خلاقیت و نوآوری،آن را به عنوان یک نیاز استراتژیک و ضروری‌ جهت پیشگامی در عرصه رقابت‌پذیری،در زمره برنامه‌های اولیت‌دار خود قرار دهد. دانشی که مفهومی در بر نداشته باشد،در واقع اطلاعات خواهد بود و اطلاعات زمانی‌ به دانش تبدیل می‌گردد که توسط اشخاص تفسیر گردد،با عقاید و تعهدات آنها آمیخته شده و به آن مفهوم داده شود که‌ دانش صریح مجموعه‌ای‌ از خط مشی‌ها،رویه‌ها، نرم‌افزارها،مستندات، دستور العمل‌ها،گزارشها، طراحی‌ها و اهداف هر سازمان است این فرایند تبدیل برای رقابت و بقای سازمانها حیاتی می‌باشد. درگذشته سازمانها با تکیه بر نوآوری جدید برای ارتقای عملکرد سازمان از خود می‌پرسیدند:نوآوری چگونه می‌تواند عملکرد سازمانی را ارتقا ببخشد،در حالی‌که امروزه با تکیه بر نوآوری دانش به‌ عنوان منبع بالقوه مزیت رقابتی از خود می‌پرسند:چگونه‌ توسل به نوآوری دانش،ما را قادرمی‌سازد که در دنیای پر تلاطم کسب و کار به مزیت رقابتی بلند مدت نائل شویم؟ اهمیت دانش گذار به انقلاب دانش:در اقتصاد نوین،دانش منبع اصلی توسعه اقتصادی و صنعتی است و سایر عوامل سنتی تولید مانند زمین،نیروی کار و سرمایه در مرتبه بعدی اهمیت قرار دارند (DRUCKER,1994) ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.