چکیده:
در محیط تجاری چالش برانگیز هزاره جدید و در عرصه رقابت میان شرکتها،یک دلیل افزایش موفقیت برای شرکتها،متمرکز شدن بر وظیفه مدیریت اثربخش منابع انسانی (HRM) است.کنترل منابع(همچون منابع فیزیکی،سازمانی،اطلاعاتی و انسانی)، مزیت رقابتی را نصیب شرکت میکند.هدف اصلی این مقاله،معرفی ابزاری برای حمایت از تصمیم،در کمک به فرایند تصمیم گیری درباره مدیریت استراتژیک حوزه مدیریت منابع انسانی میباشد.هدف مدیریت استراتژیک در یک سازمان،عبارت از تشخیص،گسترش و تخصیص منابع مؤثر در مدیریت با رعایت مزیت رقابتی است.مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) نیز عبارت از استراتژی تنظیم شده در سطح بالای سازمان است که در سراسر سازمان انتشار مییابد. TQM یک استراتژی سازمانی است که بعنوان برنامهای برای تغییر در جهت برتری سازمان مطرح میشود.افزایش نیازمندیهای منابع انسانی،مقررات دولتی و گسترش مهارتهای فناوری اطلاعات و کامپیوتر،نیاز به یک سیستم اطلاعات را در حوزه منابع انسانی (HRMIS) توجیهپذیر کرده است.هسته اصلی یک سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی عبارت از یک سیستم بانک اطلاعات است که همه فعالیتهای مربوطه به دسترسی آسان به اطلاعات منابع انسانی مناسب،مانند نگهداری و پردازش اطلاعات را شامل میشود.این مقاله،توجهمان را به نیاز برای تنظیم یک طرح مفهومی برای سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی استراتژیک که مفاهیم مدیریت کیفیت فراگیر را گسترش میدهد، برمیانگیزد.بررسی مسأله از این دیدگاه،ما را قادر به استفاده از تکنیکهای مختلف پیشبینی برای حمایت از برنامههای منابع انسانی استراتژیک میکند که تحقق اهداف سازمان را در دورههای میان مدت و بلند مدت ممکن میسازد.
خلاصه ماشینی:
"طراحی مفهومی سیستم مدیریت کیفیت منابع انسانی استراتژیک ترجمه:مهدی محمودی* چکیده: در محیط تجاری چالش برانگیز هزاره جدید و در عرصه رقابت میان شرکتها،یک دلیل افزایش موفقیت برای شرکتها،متمرکز شدن بر وظیفه مدیریت اثربخش منابع انسانی (HRM) است.
بررسی مسأله از این دیدگاه،ما را قادر به استفاده از تکنیکهای مختلف پیشبینی برای حمایت از برنامههای منابع انسانی استراتژیک میکند که تحقق اهداف سازمان را در دورههای میان مدت و بلند مدت ممکن میسازد.
1-3- TQM و نقش منابع انسانی: 1-1-3-اجرای یک ممیزی برای منابع انسانی که اولین مرحله (بهتصویرصفحهمراجعهشود) وظیفه منابع انسانی استراتژیک است این ممیزی،جنبههای اصلی مدیریت منابع انسانی را مورد بررسی قرار داده و ضعفها،قوتها و اقدامات اصلاحی ضروری را تعیین میکند.
برای مدیریت منابع انسانی،شش کارکرد اصلی زیر تعیین شده است: 1-برنامهریزی،انتخاب و استخدام منابع انسانی؛ 2-توسعه و آموزش منابع انسانی؛ 3-پاداش و مزایا (بهتصویرصفحهمراجعهشود) 4-ایمنی و سلامت؛ 5-روابط کار و کارکنان؛ 6-جستجوی منابع انسانی.
گام بعدی طراحی شغل است که عبارت از"فرآیند ساختاربندی کار و تعیین فعالیتهای کاری خاص(مربوط به)یک شخص یا یک گروه برای دست یافتن به اهداف سازمانی ویژه میباشد.
یک سیستم اطلاعات منابع انسانی میتواند بعنوان اشتراکی از اجزاء وابسته بهم تعریف شود که به منظور جمعآوری،پردازش،ذخیرهسازی،انتشار اطلاعات و برای حمایت از تصمیمگیری،ایجاد هماهنگی،کنترل و تحلیل فعالیتهای مدیریت منابع انسانی سازمان بوجود آمده است.
یک سیستم اطلاعات منابع انسانی میتواند بعنوان اشتراکی از اجزاء وابسته بهم تعریف شود که به منظور جمعآوری،پردازش،ذخیرهسازی،انتشار اطلاعات و برای حمایت از تصمیمگیری،ایجاد هماهنگی،کنترل و تحلیل فعالیتهای مدیریت منابع انسانی سازمان بوجود آمده است برقراری رابطهای جذاب و ارائه اخبار جالب توجه به کارکنان."