Skip to main content
فهرست مقالات

نقش ورزش در گذران اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان

نویسنده: ؛ ؛ ؛

پاییز 1385 - شماره 12 علمی-پژوهشی (18 صفحه - از 33 تا 50)

کلیدواژه ها : اوقات فراغت ،ورزش ،دانشجو ،تفریح ،تاکستان

کلید واژه های ماشینی : گذران اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه ،گذران اوقات فراغت دانشجویان ،نحوهء گذران اوقات فراغت دانشجویان ،گذران اوقات فراغت دانشجویان دختر ،اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه ،اوقات فراغت ،گذران اوقات فراغت ،نحوهء گذران اوقات فراغت ،اوقات فراغت دانشجویان ،ورزش در اوقات فراغت ،فراغت دانشجویان دانشگاه ،اوقات فراغت دانشجویان دختر ،گذران اوقات فراغت دانشجویان پسر ،فراغت دانشجویان ،تماشای تلویزیون ،فعالیت‌های فراغتی دانشجویان دانشگاه ،فعالیت‌های فراغتی ،گوش دادن به موسیقی ،فعالیت جسمانی ،دانشجویان پسر و دختر ،فعالیت‌های ورزشی ،فعالیت‌های فراغتی دانشجویان ،دانشجویان پسر ،فعالیت جسمانی در اوقات ،شرکت در فعالیت‌های ورزشی ،دانشجویان دختر و پسر ،دختر و پسر ،میانگین ساعات فراغت ،جسمانی ،فراغتی مورد علاقهء دانشجویان

به منظور تعیین جایگاه ورزش در اوقات فراغت و مقایسهء فعالیت‌های فراغتی دانشجویان‌ دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان،400 نفر از دانشجویان پسر و دختر به طور تصادفی طبقه‌ای‌ انتخاب شدند.جهت گردآوری اطلاعات از یک پرسشنامهء محقق ساخته استفاده گردید. همچنین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش‌های آمار توصیفی(به تصویر صفحه مراجعه شود)و آمار استنباطی(خی‌دو و مان ویتنی)استفاده شد.نتایج نشان داد که میانگین اوقات فراغت‌ دانشجویان روزانه 4 ساعت بود که از نظر زمان صرف شده به ترتیب به تماشای تلویزیون، گوش دادن به موسیقی،هم صحبتی با دوستان،مطالعهء غیر درسی،ورزش کردن و استفاده‌ از رایانه،پرداخته می‌شد.اما فعالیت‌های فراغتی مورد علاقه به ترتیب شامل استفاده از رایانه ورزش کردن و گوش دادن به موسیقی بود.ورزش در اوقات فراغت پسران در رتبهء دوم و برای دختران در رتبهء نهم قرار داشت.همچنین 26/2 درصد دختران و 11/5 درصد از پسران اصلا ورزش نمی‌کردند.رشته‌های ورزشی مورد علاقهء پسران به تربیت فوتبال، شنا،بدنسازی،کوهنوردی،پیاده‌روی،و والیبال،و برای دختران شامل شنا،پیاده‌روی، اسب سواری،والیبال،کوهنوردی و دویدن بود.ازسوی دیگر،بین نحوهء گذران اوقات‌ فراغت دانشجویان دختر و پسر در فعالیت‌هایی مانند دیدار اقوام،کارهای هنری،ورزش‌ کردن،فعالیت‌های مذهبی،تماشای ویدئو و گوش دادن به موسیقی(05/0> (p تفاوت‌ معناداری وجود داشت.در نتیجه،فعالیت‌های غیر حرکتی سهم عمده‌ای در اوقات‌ فراغت دارد و در این میان نقش ورزش بسیار کمرنگ می‌باشد و عواملی مانند وضعیت‌های فرهنگی-اجتماعی باعث شده تا فعالیت‌های فراغتی بین دانشجویان پسر و دختر متفاوت‌ باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.