Skip to main content
فهرست مقالات

نقش ورزش در گذران اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (18 صفحه - از 33 تا 50)

کلیدواژه ها :

اوقات فراغت ،دانشجو ،تفریح ،ورزش ،تاکستان

کلید واژه های ماشینی : گذران اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه، ورزش، گذران اوقات فراغت دانشجویان دختر، اوقات فراغت، اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه آزاد، نحوهء گذران اوقات فراغت دانشجویان، دختر، گذران اوقات فراغت دانشجویان پسر، فعالیت‌های فراغتی، میانگین اوقات فراغت دانشجویان

به منظور تعیین جایگاه ورزش در اوقات فراغت و مقایسهء فعالیت‌های فراغتی دانشجویان‌ دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان،400 نفر از دانشجویان پسر و دختر به طور تصادفی طبقه‌ای‌ انتخاب شدند.جهت گردآوری اطلاعات از یک پرسشنامهء محقق ساخته استفاده گردید. همچنین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش‌های آمار توصیفی(به تصویر صفحه مراجعه شود)و آمار استنباطی(خی‌دو و مان ویتنی)استفاده شد.نتایج نشان داد که میانگین اوقات فراغت‌ دانشجویان روزانه 4 ساعت بود که از نظر زمان صرف شده به ترتیب به تماشای تلویزیون، گوش دادن به موسیقی،هم صحبتی با دوستان،مطالعهء غیر درسی،ورزش کردن و استفاده‌ از رایانه،پرداخته می‌شد.اما فعالیت‌های فراغتی مورد علاقه به ترتیب شامل استفاده از رایانه ورزش کردن و گوش دادن به موسیقی بود.ورزش در اوقات فراغت پسران در رتبهء دوم و برای دختران در رتبهء نهم قرار داشت.همچنین 26/2 درصد دختران و 11/5 درصد از پسران اصلا ورزش نمی‌کردند.رشته‌های ورزشی مورد علاقهء پسران به تربیت فوتبال، شنا،بدنسازی،کوهنوردی،پیاده‌روی،و والیبال،و برای دختران شامل شنا،پیاده‌روی، اسب سواری،والیبال،کوهنوردی و دویدن بود.ازسوی دیگر،بین نحوهء گذران اوقات‌ فراغت دانشجویان دختر و پسر در فعالیت‌هایی مانند دیدار اقوام،کارهای هنری،ورزش‌ کردن،فعالیت‌های مذهبی،تماشای ویدئو و گوش دادن به موسیقی(05/0> (p تفاوت‌ معناداری وجود داشت.در نتیجه،فعالیت‌های غیر حرکتی سهم عمده‌ای در اوقات‌ فراغت دارد و در این میان نقش ورزش بسیار کمرنگ می‌باشد و عواملی مانند وضعیت‌های فرهنگی-اجتماعی باعث شده تا فعالیت‌های فراغتی بین دانشجویان پسر و دختر متفاوت‌ باشد.

خلاصه ماشینی:

"مربی آموزشیار،دانشگاه زنجانچکیده به منظور تعیین جایگاه ورزش در اوقات فراغت و مقایسهء فعالیت‌های فراغتی دانشجویان‌ دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان،400 نفر از دانشجویان پسر و دختر به طور تصادفی طبقه‌ای‌ انتخاب شدند. در نتیجه،فعالیت‌های غیر حرکتی سهم عمده‌ای در اوقات‌ فراغت دارد و در این میان نقش ورزش بسیار کمرنگ می‌باشد و عواملی مانند وضعیت‌های فرهنگی-اجتماعی باعث شده تا فعالیت‌های فراغتی بین دانشجویان پسر و دختر متفاوت‌ باشد. رشته‌های ورزشی مورد علاقهء دانشجویان (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)فعالیت‌های فراغتی بر اساس مقیاس پنج ارزشی(1- Min 5- (Max توسط دانشجویان‌ نمره‌گذاری شده و میانگین امتیازات در هر فعالیت با تقسیم مجموع نمرات بر تعداد آزمودنی‌ها به دست آمده است. بررسی رابطه بین متغیرها نشان داد که بین نحوهء گذران اوقات فراغت دانشجویان پسر و دختر در فعالیت‌هایی مانند:دیدار اقوام،کارهای هنری،ورزش کردن،فعالیت‌های مذهبی، تماشای ویدئو و شنیدن موسیقی(05/0> (p تفاوت معناداری وجود دارد. مقایسهء میانگین امتیازات در شنیدن موسیقیبحث و نتیجه‌گیری میانگین میزان اوقات فراغت دانشجویان در این پژوهش روزانه 4 ساعت بود که با یافته‌های‌ بسیاری از پژوهش‌های انجام شده در داخل کشور همخوانی دارد(31،30،28،1). سایر پژوهش‌ها نیز نشان می‌دهند که شرکت در فعالیت‌های فراغتی ممکن است تحت‌ تأثیر تفکرات اجتماعی در مورد تناسب جنسی فعالیت‌ها و همچنین علایق و مزیت‌ها قرار گیرد(کارولین 2000)(19). بنابراین با استناد به نتایج پژوهش حاضر و سایر پژوهش‌های انجام شده می‌توان اظهار داشت که به منظور گسترش ورزش،ایجاد انگیزه در افراد از طریق افزایش آگاهی عمومی در مورد فواید ورزش،ایجاد و توسعهء فضاهای روباز ورزشی از قبیل جاده‌های تندرستی در دانشگاه‌ها،گسترش فضاهای سبز و بوستان‌ها همراه با در نظر گرفتن فضای لازم برای‌ فعالیت‌های ورزشی و طرح ایستگاه‌های تندرستی می‌تواند مؤثر واقع گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.