Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی و اعتبار بخشی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت بدنی دوره ابتدایی ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (16 صفحه - از 71 تا 86)

کلیدواژه ها : برنامهء درسی تربیت بدنی ،الگوی برنامهء درسی ،طراحی برنامهء درسی ،اعتباربخشی ،دورهء ابتدایی

کلید واژه های ماشینی : برنامهء درسی تربیت‌بدنی ،برنامهء درسی تربیت ،الگوهای برنامهء درسی تربیت‌بدنی ،برنامهء درسی ،طراحی ،تربیت‌بدنی دورهء ابتدایی ،رویکردهای برنامهء درسی تربیت‌بدنی ،خصوصیات رویکردهای برنامهء درسی تربیت‌بدنی ،درس تربیت‌بدنی با رویکرد برنامه‌ریزی ،خصوصیات الگوهای برنامهء درسی تربیت‌بدنی ،برنامه درسی تربیت‌بدنی دوره ،برنامهء درسی تربیت‌بدنی تلاش ،رویکرد ،الگوهای طراحی برنامهء درسی تربیت‌بدنی ،طراحی الگوی برنامهء درسی تربیت‌بدنی ،الگوهای طراحی برنامهء درسی ،رویکرد برنامه‌ریزی استراتژیک طراحی ،الگوی برنامهء درسی ،تدوین برنامهء درسی تربیت‌بدنی ،عناصر برنامهء درسی ،درسی تربیت‌بدنی دوره ،تعلیم و تربیت ،برنامه‌های درسی ،رویکردهای برنامهء درسی تربیت‌بدنی حوزه‌هایی ،متخصصان تربیت‌بدنی و برنامه‌ریزی درسی ،تدوین برنامهء درسی تربیت‌بدنی کشور ،الگوی پیشنهادی برنامهء درسی ،اهداف برنامهء درسی تربیت‌بدنی ،عناصر اساسی برنامهء درسی ،اهداف تعلیم و تربیت

بخش اعظم اهداف تعلیم و تربیت از طریق شرکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های ورزشی و حرکتی قابل تحقق است.تربیت بدنی به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی تعلیم و تربیت‌ نقش مهمی در فرایند رشد جسمانی و روانی فراگیران ایفا می‌نماید و یکی از دروس اصلی‌ در بسیاری از کشورهاست و برنامه‌های درسی آن همواره بازنگری و اصلاح می‌شود. رویکرد استراتژیک برای تدوین برنامه‌های درسی یکی از رویکردهایی است که بیشتر برنامه‌های درسی تربیت بدنی به سوی آن گرایش پیدا کرده است،بر این اساس با مطالعه و بررسی اسناد و مدارک برنامه‌های درسی برخی از کشورها و مبانی نظری برنامهء درسی‌ تربیت بدنی تلاش گردید الگوی مطلوب برای درس تربیت بدنی با رویکرد برنامه‌ریزی‌ استراتژیک طراحی گردد.در این رویکرد توجه به چشم‌انداز،بیانیهء مأموریت و اصول‌ حاکم بر برنامهء درسی از نکات برجسته آن می‌باشد که عناصر برنامهء درسی بر اساس‌ رویکرد فراگیر محوری و توجه به علایق و نیازهای دانش‌آموزان شکل گرفته است.این‌ الگو با تلفیق حوزه‌های مرتبط با برنامهء درسی،عناصر راهبردی و عناصر اساسی برنامهء درسی تربیت بدنی،هماهنگی این درس را در نظام آموزشی افزایش داده که در صورت‌ اجرا بسیاری از اهداف تربیت بدنی در مدارس تحقق خواهد یافت.برای اعتباربخشی‌ الگوی پیشنهادی از نظرات کارشناسان تربیت بدنی و برنامه‌ریزی درسی استفاده شده که درصد بالایی از نمونهء آماری الگوی مذکور را تأیید نموده‌اند.

خلاصه ماشینی:

"رویکرد استراتژیک برای تدوین برنامه‌های درسی یکی از رویکردهایی است که بیشتر برنامه‌های درسی تربیت بدنی به سوی آن گرایش پیدا کرده است،بر این اساس با مطالعه و بررسی اسناد و مدارک برنامه‌های درسی برخی از کشورها و مبانی نظری برنامهء درسی‌ تربیت بدنی تلاش گردید الگوی مطلوب برای درس تربیت بدنی با رویکرد برنامه‌ریزی‌ استراتژیک طراحی گردد. تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهش بر اساس پرسش‌های مطرح شده پرسش اول:ویژگی‌ها و خصوصیات رویکردها و الگوهای برنامهء درسی تربیت بدنی‌ چیست و الگوی مطلوب کدام است؟الف)ویژگی‌ها و خصوصیات رویکردهای برنامهء درسی تربیت بدنی بررسی و مطالعهء برنامه‌های درسی و پژوهش‌های انجام شده در زمینهء تربیت بدنی این امکان‌ را فراهم می‌آورد که بتوان رویکردهای غالب را شناسایی و بر اساس آن ویژگی‌ها و خصوصیات آن‌ها را بیان نمود. 5)آیا خصوصیات و ویژگی‌های بیان شده برای رویکردهای برنامهء درسی تربیت بدنی‌ کافی است؟در غیر این صورت چه ویژگی‌هایی را می‌توان به آن اضافه نمود؟ با توجه به نگرش جدید در برنامهء درسی تربیت بدنی که رویکرد کلان و استراتژیک را برای این درس تدوین نموده 100% از متخصصان اظهار داشتند که ویژگی‌های بیان شده کافی‌ و مناسب هستند. در خصوص اتخاذ رویکرد برنامه‌ریزی استراتژیک جهت برنامهء درسی تربیت بدنی‌ همان گونه که بیان شد غالب مطالعات و پژوهش‌هایی که از 1995 به بعد انجام شده از رویکرد استراتژیک استفاده نموده و تلاش کردند از رویکرد مبتنی بر تعیین اهداف پرهیز کنند و با مطالعه وبررسی حوزه‌های مرتبط،با تدوین چشم‌انداز،بیانیهء مأموریت و اصول برنامهء درسی،برنامه‌ریزی این درس را به شکل راهبردی مد نظر قرار دهند(12،6-4)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.