چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تعهد سازمانی کارکنان حوزه معاونت تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش بود. بدین منظور پرسشنامه ای با 25 سئوال در مقیاس لیکرت تنظیم و پس از بررسی مقدماتی بین کارکنان حوزه معاونت توزیع گردید . 85 پرسشنامه به صورت کامل از بین 130 پرسشنامه توزیع شده اعاده گردید و به عنوان نونه از جامعه آماری در خصوص بررسی ابعاد سه گانه تعهد سازمانی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج یافته ها نشان می دهد کا بین سابقه خدمت با تعهد عاطفی رابطه معنی داری وجود دارد . ولی بین سابقه خدمت با تعهد مستمر و تعهد هنجاری رابطه معنی داری مشاهده نشد. همچنین رابطه بین میزان تحصیلات با تعهد عاطفی معنی دار بود و بین میزان تحصیلات با تعهد مستمر و تعهد هنجاری رابطه معنی داری وجود نداشت. در رتبه بندی فریدمن بعد تعهد عاطفی در رتبه بالاتر و سپس بعد تعهد مستمر و بعد تعهد هنجاری به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفتند.
خلاصه ماشینی:
"جدول 2-تأثیر ویژگیهای مدیریت ژاپنی بر نگرشهای شغلی (به تصویر صفحه مراجعه شود)هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی و سنجش هر کدام از ابعاد سهگانه تعهد سازمانی(عاطفی،مستمر،هنجاری)کارکنان معاونت تربیتبدنی و تندرستی آموزش و پرورش بوده است.
جدول 3-گروه مورد مطالعه به تفکیک جنسیت (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 4-توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر حسب سن (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 5-سوابق خدماتی گروه مورد مطالعه (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار 4-نمایش درصد فراوانی سوابق خدمتی پاسخدهندگان جدول 6-وضعیت میزان تحصیلات پاسخدهندگان (به تصویر صفحه مراجعه شود)(به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار 5-نمایش توزیع درصد فراوانی پاسخدهندگان بر حسب میزان تحصیلات &%02602RAHG026G% جدول 7-وضعیت استخدامی گروه مورد بررسی (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 8-وضعیت تأهل پاسخدهندگان (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتهها و تجزیه و تحلیل آماری یافتهها و فرضهای پژوهش فرضیه اول:بهنظر میرسد بین سابقه خدمت با تعهد سازمانی(عاطفی،مستمر،هنجاری)ارتباط معنیداری وجود دارد.
جدول 10-میزان ارتباط بین سابقه خدمت و تعهد سازمانی (به تصویر صفحه مراجعه شود)درآزمون t ارتباط معنیداری بین تعهد عاطفی و تحصیلات مشاهده میشود و ارتباط بین میزانتحصیلات و تعهد سازمانی از نوع مستمر و هنجاری مشاهده نمیشود و در نتیجه این نشانگر ایناست که افراد در ردههای تحصیلی بالاتر دارای تعهد عاطفی بیشتری میباشد و افراد در ردههای تحصیلی بالاتر دارای سطح نگرش و ارزشهای متفاوتی میباشند و سازمان باید جهت متعهدساختن این افراد تمهیدات متنوع و بیشتری را بیاندیشد هر چند که میزان تحصیلات ارتباطمعنیداری را با تعهد عاطفی دارد که این نوع تعهد قویترین تأثیر را بر عملکرد کارکنان دارد."