Skip to main content
فهرست مقالات

مطالعه تطبیقی برنامه درس تربیت بدنی دوره ابتدایی ایران و کشورهای منتخب جهان

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (18 صفحه - از 69 تا 86)

کلیدواژه ها :

تربیت بدنی ،دوره ابتدایی ،برنامه درسی ـ

کلید واژه های ماشینی : درس تربیت‌بدنی دورۀ ابتدایی ایران، برنامۀ درسی تربیت‌بدنی، درس تربیت‌بدنی، تربیت‌بدنی دورۀ ابتدایی، مطالعۀ تطبیقی برنامۀ درس تربیت‌بدنی، متغیرهای برنامه درسی تربیت‌بدنی دوره، بررسی متغیرهای برنامه درسی تربیت‌بدنی، بدنی، برنامۀ درسی تربیت، برنامۀ درسی، زمان درس تربیت‌بدنی، درس تربیت، اطلاعات، درس تربیت‌بدنی در دورۀ ابتدایی، تربیت‌بدنی دورۀ ابتدایی در ایران، برنامه درسی دوره ابتدایی، محتوای درس در تربیت‌بدنی دوره، متغیرهای برنامۀ درسی تربیت، ارزشیابی درس تربیت‌بدنی، مکان درس تربیت‌بدنی، درس تربیت‌بدنی در برنامۀ درسی، جسمانی، زمان درس تربیت، درصد زمان درس تربیت‌بدنی ایران، ایران، منظور برنامه درسی تربیت‌بدنی، آموزش، برنامۀ درسی تربیت‌بدنی ابتدایی، اطلاعات برنامۀ درسی تربیت‌بدنی، برنامه درسی کشورهای مورد مطالعه

هدف از مطالعه حاضر ، بررسی متغیرهای برنامه درسی تربیت بدنی دوره ابتدایی در کشورهای منتخب و ایران است. بدین منظور برنامه درسی تربیت بدنی در 16 کشور جهان یا یکی از استانهای منتخب آنها مورد بررسی قرار گرفت. داده های تحقیق از طریق بررسی کتابخانه ای ، جست و جوی رایانه ای شبکه اینترنت و پرسشنامه جمع آوری شد و از طریق آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج مطالعه حاضر نشان داد که افزایش دانش مربوط به سلامتی و ایمنی در فعالیت جسمانی و همچنین یادگیری مهارت های بنیادی به عنوان مهم ترین هدف و بازی های پرورشی به عنوان مهم ترین محتوای درس در تربیت بدنی دوره ابتدایی در کشورهای مورد مطالعه به شمار می رود. زمان درس تربیت بدنی دوره ابتدایی در ایران 2 ساعت در هفته معادل 7/5 درصد از کل برنامه درسی دوره ابتدایی است . در حالی که متوسط زمان درس تربیت بدنی در کشورهای مورد مطالعه 2/3 ساعت در هفته معادل 9 درصد از کل برنامه درسی دوره ابتدایی آن کشورهاست. سالن ورزشی بیشترین فراوانی را به عنوان مکان درس تربیت بدنی در کشورهای مورد مطالعه دارد . همچنین نتایج نشان داد که برای ارزشیابی درس تربیت بدنی در دوره ابتدایی در کشورهای مورد مطالعه ، مشاهده عملکرد مهارتی دانش آموزان بیشتر از آزمون های آمادگی جسمانی به کار گرفته می شود. تفاوت ها و شباهت های برنامه درسی کشورهای مورد مطالعه باید با دقت و توجه کافی مورد ارزیابی و تفسیر قرار گیرد. چرا که عوامل بسیاری بر برنامه درس تربیت بدنی تاثیر می گذارد. از جمله فوق برنامه درسی ، برنامه های ورزشی ، نظام آموزش و عوامل اجرایی برنامه درسی در مدارس.

خلاصه ماشینی: "نتایج مطالعۀ حاضر نشان داد که افزایش دانش مربوط بهسلامتی و ایمنی در فعالیت جسمانی و همچنین یادگیری مهارت‌های بنیادی به عنوان مهم‌ترین هدف و بازی‌هایپرورشی به عنوان مهم‌ترین محتوای درس در تربیت بدنی دوره ابتدایی در کشورهای مورد مطالعه به شمار می‌رود. با وجود تأکید بر ضرورت تربیت بدنی برای تعلیم و تربیت عمومی،اگر چه تأمین سلامتجسمانی و توجه به بهداشت فردی در اهداف زیستی آموزش و پرورش ذکر شده(14)و پرورش تن و روان و حفظ سلامتی جسمانی و ایجاد عادات بهداشتی در اهداف آموزش و پرورشدبستان در نظر گرفته شده است(2)،اما نگاهی به تاریخچۀ تربیت بدنی در آموزش و پرورشایران نشان می‌دهد در حالی که در سال 1306 درس تربیت بدنی به طور رسمی و اجباری جزوبرنامۀ درسی همۀ مقاطع تحصیلی اضافه شد،اما به دلیل عدم پیش‌بینی منابع مالی و امکانات ونیروی متخصص،اجرای آن در عمل صورت نگرفت(13). نتایج و یافته‌های تحقیق اهداف درس تربیت بدنی مقایسۀ اطلاعات مربوط به اهداف تربیت بدنی در برنامۀ درسی ابتدایی 10 کشور که دردسترس محقق بوده،حاکی از آن است که 11 هدف بیشترین فراوانی را در میان اهداف درستربیت بدنی ابتدایی کشورهای مورد مطالعه داشته است. جدول 1 نشان می‌دهد که افزایش دانش مربوط به سلامتی،یادگیری مهارت‌های بنیادیحرکتی،رشد اجتماعی،ایجاد علاقه به شرکت در برنامه‌های فعالیت‌های جسمانی و کسب آمادگیجسمانی،به تربیت بیشترین فراوانی را در میان اهداف آموزشی این درس در برنامۀ درسی ابتداییکشورهای مورد مطالعه داراست. در حالی که در پژوهش حاضر نشان داده شده که بازی‌های پرورشی و آموزش اصول سلامتیبیشترین فراوانی را و رقابت‌های ورزشی کمترین فراوانی را به عنوان محتوای درس تربیت بدنی دربرنامۀ درسی کشورهای مورد مطالعه داشته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.