Skip to main content
فهرست مقالات

تبیین مفهوم بازاریابی اجتماعی

نویسنده: ؛ ؛

پاییز 1382 - شماره 28 علمی-پژوهشی (24 صفحه - از 141 تا 164)

کلید واژه های ماشینی : بازاریابی اجتماعی ،مفهوم بازاریابی اجتماعی ،مفهوم بازاریابی ،بازاریابی تجاری ،مدیران بازاریابی ،بازاریابی اجتماعی حوزه ،فلسفه بازاریابی اجتماعی ،حوزه‌های بازاریابی در اهداف ،استفاده از فنون بازاریابی ،فنون بازاریابی تجاری ،اهداف و مقاصد اجتماعی ،ارضاء نیازها و خواسته‌های افراد ،مفروضات و مفاهیم بازاریابی ،خواسته‌ها ،مفروضات ،اهداف و مقاصد ،حوزه‌های بازاریابی ،نظریه بازاریابی اجتماعی ،مفروضات و مفاهیم ،فلسفی ،دانش بازاریابی اجتماعی ،حوزه بازاریابی اجتماعی ،فلسفه بازاریابی ،نیازها و خواسته‌های افراد ،مفروضات بازاریابی اجتماعی ،دانش بازاریابی ،حوزه علمی ،مدیریت بازاریابی ،خواسته‌های افراد اجتماع ،روش‌های بازاریابی

بازاریابی اجتماعی حوزه و قلمرو علم جدیدی است که می‌کوشد با استفاده از فنون بازاریابی تجاری، اهداف و مقاصد اجتماعی را تحقق بخشد. براساس مفهوم بازاریابی اجتماعی، مدیران بازاریابی سازمان‌ها ناگزیرند در تعیین راهبردها و خط مشی های بازاریابی خود عوامل مهمی نظیر خواسته‌های مصرف‌کنندگان و منافع جامعه در کوتاه مدت و بلندمدت را در نظر بگیرند. علیرغم این که این حوزه در مقایسه با بازاریابی تجاری بسیار نوپا است، اما نقش و اهمیت آن در توسعه اجتماعی موجب شده است تا شدیدا مورد توجه و اقبال عمومی قرار گیرد. بازاریابی اجتماعی در دهه 1970 به عنوان یک حوزه علمی کامل و مستقل پا به عرصه گیتی‌نهاد. فیلیپ کاتلر و جرالد آلتمن دو تن از اندیشمندان و صاحبنظران مشهور بازاریابی،‌این حوزه علمی جدید را معرفی کردند. آنها عقیده داشتند که مفروضات و مفاهیم بازاریابی تجاری می‌تواند برای فروش اعتقادات، باورها، نگرش‌ها و رفتارهای انسانی مورد استفاده قرار گیرد. اصرار کاتلر و آلتمن بر این نکته بود که تفاوت عمده و اساسی بازاریابی اجتماعی با سایر حوزه‌های بازاریابی در اهداف و مقاصد بازاریابی اجتماعی و تشکیلات آن متجلی است. رسالت اصلی بازاریابی اجتماعی تأثیرگذاری بر رفتارهای اجتماعی و انسانی است. در بازاریابی اجتماعی کسب سود و منافع شخصی اولویت اصلی به شمار نمی‌رود. به عبارت دیگر، تأکید بازاریابی اجتماعی تنها ارضاء نیازها و خواسته‌های افراد اجتماع از طریق فرآیند مبادله و داد و ستد نیست؛ بلکه هدف و مقصد والاتری دارد و آن تأثیرگذاری بر اعمال و رفتار افراد در اجتماع است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.