Skip to main content
فهرست مقالات

ارائه مدلی برای برنامه ریزی توزیع زمانی و مکانی واردات گندم

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (22 صفحه - از 73 تا 94)

کلید واژه های ماشینی : واردات، گندم، واردات گندم، مدل، بنادر، حمل، بنادر واردات گندم و غلات، توزیع، زمانی و مکانی واردات گندم، مبداء

مدل‌های برنامه‌ریزی ریاضی کاربرد وسیعی در دانش اقتصاد پیدا کرده‌اند. یکی از رایج‌ترین رهیافت‌های ریاضی، مدل برنامه‌ریزی خطی است. در این مقاله از روش برنامه‌ریزی ریاضی خطی به منظور توزیع و حمل و نقل گندم وارداتی استفاده شده است. وجود پدیده فصلی بودن قیمت‌ها مجال اقتصادی خوبی برای تنظیم برنامه زمانی خرید از بازار جهانی است. نرخ‌های حمل و نقل دریایی نیز از این پدیده متأثر می‌شوند. بهینه‌سازی برنامه واردات مستلزم تعیین نقاط بهینه مبداء و مقصد و زمان سفارش و حمل کالا بین مبداء و مقصد است. در این گزارش با استفاده از الگوی برنامه‌ریزی خطی مشخص می‌شود که چه مقدار گندم در کدام ماه سال از کدام کشور صادرکننده خریداری و در کدام مبداء در روی کشور تخلیه و سپس از آنجا به کدام مقصد استانی فرستاده شود، تا متضمن حداقل هزینه برای خرید، حمل و نقل دریایی و حمل و نقل داخلی و توزیع بین استان‌ها باشد. نتایج نشان می‌دهند خرید گندم از آرژانتین در ماه ژانویه و از کشورهای استرالیا، اتحادیه اروپا و کانادا در ماه اگوست اقتصادی‌ترین گزینه است. بدون وجود محدودیت پذیرش محموله در بنادر واردات گندم و غلات به بندرعباس از لحاظ اقتصادی بر سایرین برتری دارد. با فرض وجود محدودیت پذیرش بنادر، مدل ترجیح می‌دهد غلات و گندم در ماه‌های ژوئن، جولای، اگوست و سپتامبر وارد کشور شود. در صورت احداث ظرفیت ذخیره‌سازی در بندر شهید رجایی و ایجاد تسهیلات ریلی در بندرعباس و واقعی شدن نرخ‌های حمل و نقل ریلی گرایش برنامه واردات به سمت بندرعباس اقتصادی خواهد شد. درحال حاضر واگذاری بیش از نیمی از برنامه واردات و ترانزیت غلات به این بندر دارای توجیه اقتصادی است.

خلاصه ماشینی:

"در این گزارش با استفاده از الگوی برنامه‌ریزی خطی مشخص می‌شود که چه مقدار گندم در کدام ماه سال از کدام کشور صادرکننده خریداری و در کدام مبداء در روی کشور تخلیه و سپس از آنجا به کدام مقصد استانی فرستاده شود، تا متضمن حداقل هزینه برای خرید، حمل و نقل دریایی و حمل و نقل داخلی و توزیع بین استان‌ها باشد. داده‌های ورودی مدل در ابعاد زمانی متکی بر نتایج خروجی چگالی توزیع قیمت و نرخ‌های حمل اقیانوسی در 12 ماه سال است که در جدول شماره (3) و (4) برای مبادی مختلف پنج کشور(صادرکننده با نه گونه گندم مورد بررسی) بدست آمده‌اند. جدول 10 ـ نتایج الگوی دو : [به تصویر صفحه مراجعه شود] با فرض محدودیت پذیرش بنادر و در هزینه‌های حمل دریایی در شرایط فعلی (بدون جواز راهیابی کشتی‌های پاناماکس به بوشهر و چابهار) الگوی سه (جدول شماره 11): برای ارائه تحلیل حساسیتی از تخصیص سهمیه‌ها به نرخ‌های حمل ‌و نقل زمینی و دریایی دو عمل انجام شده است. جدول 11 ـ نتایج الگوی سه : [به تصویر صفحه مراجعه شود] با فرض محدودیت ظرفیت پذیرش بنادر در عرض 3 ماه و هزینه‌های حمل دریایی تایم چارتر رفت و برگشت از چابهار تا چابهار با تخفیف 10 % هزینه‌های حمل راه‌آهن و با واقعی کردن نرخ حمل راه‌آهن تا خراسان از طریق بافق (10% پائین‌تر از بندر امام) و براساس محدودیت تقاضای سال 1377 و با فرض ترانزیت 500 هزار تن با احتساب رقم عدد بزرگ برای راه‌آهن هرمزگان (999)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.