Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی حاشیه بازاریابی انگور و کشمش در ایران

نویسنده: ؛ ؛ ؛

تابستان 1384 - شماره 35 علمی-پژوهشی (26 صفحه - از 213 تا 238)

کلید واژه های ماشینی : حاشیه بازاریابی ،کشمش ،حاشیه‌های بازاریابی انگور ،بازاریابی انگور و کشمش ،ضریب هزینه بازاریابی ،بازاریابی انگور ،برآورد توابع حاشیه بازاریابی ،قیمت خرده‌فروشی و قیمت عمده‌فروشی ،انگور و کشمش ،عمده‌فروش از قیمت نهایی ،توابع حاشیه بازاریابی کشمش ،کشمش در ایران ،ضریب هزینه بازاریابی انگور ،توابع حاشیه بازاریابی انگور ،خرده‌فروشی ،توابع حاشیه بازاریابی ،مسیرهای بازاررسانی ،عمده‌فروش ،حاشیه بازاریابی با استفاده ،حاشیه بازاریابی کشمش ،قیمت نهایی انگور ،قیمت خرده‌فروشی ،هزینه بازاریابی ،بازاررسانی ،حاشیه کل بازاریابی ،بازاررسانی انگور و کشمش ،حاشیه عمده‌فروشی ،حاشیه خرده‌فروشی ،عمده‌فروشی ،میزان صادرات و قیمت خرده‌فروشی

با توجه به اهمیت اقتصادی و اجتماعی کشمش و انگور در اقتصاد ملی و استعدادهای بالقوه فراوان کشور برای ارتقاء کمی و کیفی این گروه از محصولات و با عنایت به رقابت‌های جهانی در زمینه بازار محصولات کشاورزی و پتانسیل بالای محصول کشمش برای صادرات، در این تحقیق جهت بررسی حاشیه های بازاریابی انگور و کشمش در ایران از آمار سری زمانی مربوط به سال های 80-1360 و جهت شناسایی مسیرهای بازاررسانی دو محصول از اطلاعات پیمایشی استان خراسان استفاده شده است. نتایج مطالعه حاکی از آنست که طی دوره مورد مطالعه متوسط حاشیه خرده‌فروشی دو محصول از حاشیه عمده‌فروشی آنها بیشتر بوده و متوسط ضریب هزینه بازاریابی انگور و کشمش بترتیب 7/49 و 59/25 درصد می‌باشد. بررسی عوامل مؤثر بر حاشیه بازاریابی با استفاده از توابع اضافه بهاء و هزینه بازاریابی کشمش حاکی از تأثیر عواملی همچون میزان صادرات، میزان تولید محصول، قیمت خرده‌فروشی و قیمت عمده‌فروشی بوده است. افزون بر این، مهمترین عوامل مؤثر بر حاشیه‌های بازاریابی انگور، شاخص هزینه‌های حمل ونقل، میزان تولید انگور، قیمت خرده‌فروشی و قیمت عمده‌فروشی می‌باشد. همچنین در این مطالعه به منظور پی بردن به مسائل و تنگناهای بازاریابی محصولات مذکور، سهم تولیدکننده، عمده فروش و خرده فروش از قیمت نهایی آنها محاسبه گردید که نتایج حاکی از افزایش سهم خرده فروش و کاهش سهم تولیدکننده و عمده فروش از قیمت نهایی انگور و کشمش طی دوره مورد مطالعه بوده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.