چکیده:
در این مقاله، رابطه علی بین تجارت (صادرات و واردات) و جریان ورود جهانگردان
خارجی به ایران با استفاده از دادههای سالیانه از ایران و کشورهای عمده متقاضی
خدمات جهانگردی از آن طی سالهای 80-1338 (2001-1959) و آزمون تودا ـ یاماماتو
(1995) بررسی و این نتیجه به دست آمده است که رابطه علی یک طرفه بین تجارت و
توریسم (از تجارت به توریسم) برقرار است. با توجه به این نتیجه پیشنهاد شده است که
در برآورد الگوهای پیشبینی تقاضا برای توریست، تجارت به عنوان یک عامل مهم در نظر
گرفته شود.
خلاصه ماشینی:
"عراق(16/5 درصد)، عربستان سعودی (66/4 درصد)و ایالت متحده (07/4 درصد)، بعد از انقلاب با بروز تغییرات سیاسی در منطقه، اشغال افغانستان، بروز جنگ ایران و عراق، جدا شدن کشورهای آسیای میانه و قفقاز، صنعت جهانگردی در منطقه دستخوش نوسانات و تغییراتی در ترکیب جهانگردان رخ داده است که با توجه به جدول، ده کشور اول به ترتیب عبارتاند از: پاکستان(6/22 درصد)، ترکیه(8/11 درصد)، آذربایجان(09/7 درصد)، افغانستان (89/5 درصد)، هند(23/4 درصد)، آلمان(17/4 درصد)، سایر جهانگردان (15/4 درصد)[3]، ژاپن(91/3 درصد)، سایر کشورها (16/3 درصد) و ایتالیا (70/2 درصد) همچنین با مقایسه ترکیب کشورها در قبل و بعد از انقلاب نتیجه میشود که کشورهایی مانند: انگلستان، کویت و فرانسه، مکان خود را به کشورهای ترکیه، آذربایجان، هند و ژاپن دادهاند.
جدول شماره 3ـ میانگین سهم کشورهای متقاضی صنعت جهانگردی کشور 79ـ1343 (ارقام بهدرصد)ردیفکشورهامیانگین سهم بعد از انقلاب (19 سال)میانگین قبل از انقلاب (15 سال)1افغانستان892729/528643/82پاکستان6774/225658/113هند238432/475849/24سایر661075/002537/05ازبکستان04996/006تاجیکستان036076/007ترکمنستان079534/008قرقیزستان019951/009قزاقستان685002/2010آذربایجان093095/7011ارمنستان533542/0012گرجستان029651/0013امارات متحده505518/285869/014بحرین69024/297313/015عربستان سعودی763905/166143/416کویت603324/281858/717لبنان402711/130338/1 ادامه جدول 3 ـردیفکشورهامیانگین سهم بعد از انقلاب (19 سال)میانگین قبل از انقلاب (15 سال)18عراق016139/519قطر062336/120اردن هاشمی050486/021سایر02364/253729/122آفریقا674314/003744/023ایالات متحده275265/007959/424کانادا324402/007408/025سایر190042/003845/026آلمان176528/483501/627اتریش613493/006719/028انگلستان769693/186971/829ایتالیا706812/267231/230ترکیه87889/1171549/231روسیه و روسیه سفید001754/2032سوئیس596206/008531/033فرانسه17255/139712/534کشورهای اسکاندیناوی615502/012506/035هلند516843/069357/136یوگسلاوی912022/003567/037یونان736145/007171/038سایر525163/120004/039استرالیا419521/008343/040ژاپن194785/397235/141نیوزیلند(زلاند نو)144183/001998/042سایر164904/380031/543سایر جهانگردان152266/44374/10 مأخذ: محاسبات تحقیق با استفاده از اطلاعات سالنامههای آماری کشور خاصیت پویای مزیت نسبی باعث شده است که تئوریهای کاربردی دیگری جهت بررسی روابط تجارت و توریسم مورد استفاده قرار بگیرند.
در این مقاله پس از بررسی روند جهانگردان ورودی به ایران طی سالهای 80-1338 هفت کشور از بین 10 کشور عمده متقاضی یعنی کشورهای آلمان، فرانسه، انگلستان، هندوستان، ژاپن، پاکستان و ترکیه انتخاب و از دادههای سالیانه آنها در تخمین الگوها استفاده شده است."