Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی رابطه بین ابعاد مزیت رقابتی و عملکرد صادراتی شرکت های ایرانی صادر کننده سنگ های تزئینی

نویسنده: ؛ ؛ ؛

زمستان 1384 - شماره 37 علمی-پژوهشی (20 صفحه - از 133 تا 152)

کلید واژه های ماشینی : مزیت رقابتی ،شرکت‌های صادرکنندة سنگ‌های تزئینی ،عملکرد صادراتی ،ابعاد مزیت رقابتی ،سنگ‌های تزئینی ،عملکرد صادراتی شرکت‌های صادرکنندة ،رقابتی ،عملکرد صادراتی شرکت‌های ،رقابتی و عملکرد صادراتی ،سطح ابعاد مزیت رقابتی ،صادرکننده از مزیت رقابتی ،مزیت رقابتی در شرکت‌های ،صادراتی ،پاسخگویی به مشتریان ،شرکت‌های صادرکننده سنگ‌های ،تزئینی ،مزیت رقابتی شرکت‌های صادرکننده ،شرکت‌های صادرکنندة ،صادرکننده ،صادراتی شرکت‌های ،شرکت‌های صادرکننده ،منبع‌مدار ،تئوری منبع‌مدار ،صادرکننده سنگ‌های تزئینی ،صادرکننده سنگ‌های ،صادرکننده سنگ‌های تزیینی ،مزیت رقابتی شرکت‌های ،اقتباس از نگرش منبع‌مدار ،عوامل مؤثر بر عملکرد ،زمینة صادرات سنگ‌های

ایران از نظر برخورداری از منابع سنگ‌های طبیعی یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود. گرچه ایران از نظر کمیت مقام دوم و از نظر تنوع در سنگ مقام اول را در دنیا دارا می‌باشد، ولی با این وجود متأسفانه از هیچ‌گونه مزیت رقابتی خاصی در زمینة صادرات سنگ‌های تزئینی برخوردار نمی‌باشد. از آنجایی که صادرات هر کشور توسط شرکت‌های فعال در صنایع آن کشور صورت می‌گیرد، برخورداری شرکت‌های صادرکننده از مزیت رقابتی، یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت صادرات آن کشور به شمار می‌آید. مقاله حاضر با اقتباس از نگرش منبع‌مدار و با هدف پاسخگویی به یکی از دلایل عمده پایین بودن سطح عمومی صادرات در یکی از صنایع با پشتوانة کشور به اجرا در آمده است. در این مقاله ابتدا به بررسی وضعیت شرکت‌های صادرکننده سنگ‌های تزیینی از نظر سطح ابعاد چهار گانه مزیت رقابتی (کیفیت، کارایی، نوآوری و پاسخگویی به مشتریان) پرداخته شده است. سپس با ارائه مدلی مفهومی، رابطه میان سطح ابعاد مزیت رقابتی در شرکت‌های صادرکننده سنگ‌های تزیینی و عملکرد صادراتی آنها مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج بررسی‌ها مؤید آن است که 1)گرچه شرکت‌های صادرکنندة سنگ‌های تزئینی در بعد کیفیت از سطح کیفی مطلوب برخوردارند، ولی در سایر ابعاد مزیت رقابتی (از حیث کارایی، نوآوری و پاسخگویی به مشتریان) در سطح پایینی قرار دارند و 2) میان ابعاد مزیت رقابتی و عملکرد صادراتی شرکت‌های صادرکنندة سنگ‌های تزئینی رابطة معنادار مثبتی وجود دارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.