Skip to main content
فهرست مقالات

وضعیت نشر استان مرکزی پس از انقلاب اسلامی

نویسنده:

کلیدواژه ها :

نشر کتاب ،ناشر ،کتابفروش ،استان مرکزی

کلید واژه های ماشینی : استان، وضعیت نشر استان مرکزی، نشر، استان مرکزی، کتاب، بررسی وضعیت نشر استان مرکزی، اطلاعات، پژوهش، ناشران و کتابفروشان، توزیع

هدف از این پژوهش،بررسی وضعیت نشر استان مرکزی پس از انقلاب اسلامی است.در این پژوهش از دو روش پیمایشی توصیفی و کتابخانه‌ای(سندی)در مراحل مختلف استفاده شده است.جامعهء مورد مطالعه، تعداد 20 ناشر و 26 کتابفروشی بوده‌اند،که دست کم 50 درصد حجم کارشان را کتاب تشکیل می‌دهد.به‌ علت محدود بودن جامعهء آماری،از نمونه‌گیری خودداری شده و تمامی افراد جامعه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه(جداگانه)برای ناشران و کتابفروشان و مصاحبه است.در راستای جوابگویی به‌ پرسش‌های اساسی پژوهش،نتایج به دست آمده،نشانگر تعداد تقریبی 350 عنوان کتاب منتشر شده در موضوعات مختلف و شمارگان تقریبی 800000 هزار جلدی در طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی تا کنون است.این تعداد ناشران با این عناوین‌ منشرشده،نشان‌دهندهء سهم 3/0 درصدی از نشر ملی،توسط ناشران استان مرکزی است.بالاترین عناوین منتشر شده، متعلق به حوزهء دین و مذهب با 106 عنوان(2/30 درصد)و پس از آن علوم محض با 55(7/15 درصد)است.شمارگان متوسط هرعنوان کتاب در این سال‌ها حدود 1000 نسخه بوده که میزان پایین خرید کتاب در سطح استان را نشان می‌دهد.رضایت‌ ناشران و کتابفروشان از حرفه‌شان،نسبی است.توزیع کتاب نیز در سطح استان وضعیت نامطلوبی دارد،چنانچه به گفتهء ناشران، از دلایل بزرگ غیراقتصادی شدن این حرفه در استان است.حضور ناشران و کتابفروشان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران‌ بسیار کم‌رنگ است و این نمایشگاه پاسخگوی ناشران شهرستانی نیست.تأثیر وزارت ارشاد اسلامی بر روند کاری نشر استان‌ با نظرات 68 درصدی ناشران از همهء نهادها و سازمان‌ها بیشتر است.نشر الکترونیکی با 15 درصد از کل نشر استان،جایگاه‌ چندان مهمی در نشر استان مرکزی ندارد.

خلاصه ماشینی:

"در پژوهش خود با عنوان«بررسی وضعیت‌ نشر در استان آذربایجان شرقی»این نتایج را به دست آورده است: پایان‌نامه با روش پیمایشی انجام شده و هدف از پژوهش، جمع‌آوری دیدگاه ناشران استان آذربایجان شرقی در مورد دشواری‌های فرهنگی و کاری آنها،آگاهی از موانع و مشکلات‌ موجود در کار چاپ و نشر در این استان،بررسی وضعیت مطالعه و نیازهای جامعهء کتابخوان،با بررسی آماری و میزان فروش کتاب‌ها با موضوعات مختلف است. در کل،شمارگان کتاب،مسئله‌ای اجتماعی،عمومی،فرهنگی و متأثر از ناشران و کتابفروشان تأثیر سیاست‌های حمایتی و توجه وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی بر کار خود و وضعیت نشر استان را از هرنهاد دیگر بیشتر می‌دانند، سر و سامان دادن به اتحادیه یا تعاونی‌ مستقل و فعال برای ناشران که وابستگی‌ آنها را به اتحادیه ناشران قم و تهران قطع‌ کند،سهمیهء کاغذ،وام و دیگر یارانه‌های‌ دولتی را جذب کند تا فعالیت ناشران این‌ استان در خودشان باشد این خواست‌های‌ ناشران است که با همکاری وزارت ارشاد امکان‌پذیر می‌باشد عوامل اقتصادی است. 5. ناشران و کتابفروشان تأثیر سیاست‌های حمایتی و توجه‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر کار خود وضعیت نشر استان را از هرنهاد دیگر بیشتر می‌دانند،سر و سامان دادن به اتحادیه یا تعاونی‌ مستقل و فعال برای ناشران که وابستگی آنها را به اتحادیه ناشران قم‌ و تهران قطع کند،سهیمهء کاغذ،وام و دیگر یارانه‌های دولتی را جذب‌ کند تا فعالیت ناشران این استان در خودشان باشد این خواست‌های‌ ناشران است که با همکاری وزارت ارشاد امکان‌پذیر می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.