Skip to main content
فهرست مقالات

چاپ مبتنی بر تقاضا: چالش ها و فرصت ها

نویسنده:

کلیدواژه ها : پیاودی ،چاپ همزمان ،چاپ مبتنی بر تقاضا

کلید واژه های ماشینی : چاپ مبتنی بر تقاضا ،چالش‌های ،خدمات چاپ مبتنی بر تقاضا ،سنتی ،فروش ،نشر ،کتاب ،هزینه ،بازار ،قیمت ،چاپ و نشر ،شیوهء چاپ سنتی ،شیوه ،تخفیف ،حق ،محصول چاپ مبتنی بر تقاضا ،سفارش ،فرایند ،بازاریابی ،خودناشری ،حق تألیف ،چاپ مبتنی بر تقاضا چالش‌ها ،محصول ،چاپ سنتی ،اثر ،اندیشه ،خودناشری حق مالکیت کتاب ،بازاریابی محصولات چاپ و نشر ،ناشر چاپ مبتنی بر تقاضا ،شرکت‌های چاپ مبتنی بر تقاضا

چندی‌ست پدیده‌ای جدید،به نام«چاپ مبتنی بر تقاضا»1در عرصهء چاپ و نشر ظهور کرده است.این پدیده هنوز با شیوهء چاپ سنتی ما بیگانه است،اما با توجه به شرایط موجود ناگزیر به پذیرش آن هستیم.تاکنون در متون و منابع فارسی‌ چندان به این مقوله پرداخته نشده است.در این مقاله این پدیده معرفی،و دربارهء برخی از چالش‌های ممکن بحث می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"به لحاظ استفاده از شابک میان آثار چاپ مبتنی بر تقاضا و چاپ سنتی تفاوتی وجود ندارد و برای هر ویرایش جدید باید شمارهء جدیدی نیز از طرف ناشر یا مؤلف(بسته به‌ قرارداد)روی آن درج شد. -توجه به ساز و کار بازخورد:با توجه به اینکه حجم فروش‌ محصولات چاپ مبتنی بر تقاضا در مدت زمان اندک بسیار بالاست‌ نباید این امر سبب شود که ساز و کارهای بازخورد حاصل از نشر آن اثر در بازار قطع شود و به ویرایش اثر،جریان اندیشه‌ها و نگرش‌های نو و گنجایش آنها در آینده منجر نشود. در شرایطی که نویسنده نمی‌خواهد منتظر طی شدن فرایندهای‌ طولانی چاپ اثرش باشد،یا چاپ در تعداد معدودی نسخه مورد نظر است،یا سنجش شرایط بازار برای چاپ و نشر انبوه سخت است و خطر این وجود دارد که تعداد زیادی نسخه از عنوان مورد نظر در انبار ماندگار شود،دل سپردن به خدمات چاپ مبتنی بر تقاضا می‌تواند گزینهء برتر باشد. با این حال در انتخاب یک ناشر فعال درحوزه چاپ مبتنی بر تقاضا،رعایت هفت نکتهء کلیدی را پیشنهاد می‌کند: هزینه‌های مقدماتی:بسیار از ناشران برای نشر کتاب از این‌ طریق،هزینهء اولیه‌ای را درخواست می‌کنند که باید با مقایسهء هزینه‌ها به دنبال مورد باصرفه‌تر گشت. بازاریابی آثار منتشر شده به طریق چاپ مبتنی بر تقاضا با توجه به آنکه در چاپ مبتنی بر تقاضا و نشر الکترونیکی به‌ تعداد نسخه‌های زیاد با قیمت نسبتا ارزان‌تر دسترسی نداریم؛یا به‌ عبارت دیگر کتاب همزمان با دریافت سفارش چاپ می‌شود؛بسیاری‌ از قواعد حاکم بر بازاریابی نشر سنتی کارایی خود را از دست می‌ دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.