چکیده:
ظهور شبکههای اجتماعی سایبری در جوامع مذهبی چالشهایی را به همراه داشته است. به نظر میرسد اینترنت و شبکههای اجتماعی آن، جدای از فرصتهایی که به وجود آوردهاند، تفاوتهایی از نظر ساختاری با فضای حقیقی دارند که دینداری و رعایت تقوا را با چالشهای اساسی روبهرو کرده است. به دلیل همین تفاوتها، فعالیت کردن در فضای مجازی و پاک ماندن در آن تقوای دوچندانی میخواهد.
این مقاله، با استفاده از پارادایم دوفضایی شدن و آسیبهای مجازی، در سنت روش تحقیق کیفی با تلفیق سه روش مصاحبه عمیق برخط، مصاحبه گروه متمرکز و مشاهده مشارکتی و غیرمشارکتی، درصدد کشف تفاوتهای ابعاد رعایت تقوا در محیط سایبر با فضای حقیقی است.
در نهایت 11 عامل ساختاری بیتقوایی در این شبکهها، ارائه گشته است. همچنین در جدولی راهکارهایی بر اساس این عوامل ساختاری برای کاربران، خانواده آنها و مسئولان پیشنهاد شده است.
خلاصه ماشینی:
این مقاله ، با استفاده از پارادایم دوفضایی شدن و آسیب های مجازی، در سنت روش تحقیق کیفی با تلفیق سه روش مصاحبه عمیق برخط ، مصاحبه گروه متمرکز و مشاهده مشارکتی و غیرمشارکتی، درصدد کشف تفاوت های ابعاد رعایت تقوا در محیط سایبر با فضای حقیقی است .
در این پایان نامه ، این سؤال مطرح شده که فضای مجازی اتاق های گپ زنی مبتنی بر متن در اینترنت به عنوان فضایی گمنام چه تأثیری بر روی شیوه خوداظهاری مشارکت کنندگان داشته و آیا موجب خودافشایی و بروز رفتارهای صمیمانه بین تعامل گران میشود یا خیر؟ برای پاسخگویی به این سؤال با استفاده از نظریه پردازش اطلاعات اجتماعی «جوزف والتر» یک مدل نظری ارائه شده و از آن مدل چهار فرضیه استخراج گردیده است .
به طور مثال میتوان به پژوهش های زیر به عنوان نمونه اشاره کرد: در پژوهشی که تانگ و دیگران ٢ در سال ٢٠٠٨ بر روی خصوصیات کاربران فیس بوک و شبکه دوستی آن ها انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند که یک رابطه غیرخطی میان تعداد دوستان در پروفایل افراد و جذابیت فهم شده از آن ها و همچنین برون گرایی آنان وجود دارد.
بدین ترتیب که پژوهشگر برای کشف عوامل بیتقوایی در شبکه های اجتماعی مجازی، با پیش زمینه ذهنی این پارادایم به محیط تحقیق ورود کرده و پس از مختصر هم زیستی را گروه کاربران دو شبکه اجتماعی کلوب و پلاس ، پرسش هایی را که با استفاده از این نظریه تدوین و یا تدقیق شده بودند را از کاربران مذهبی پرسیده و با آن ها مصاحبه نموده است و به مشاهده مشارکتی و غیرمشارکتی ادامه داده است .