خلاصه ماشینی:
"(8) چیزی که با این مقدمه روشن میشود این است کهبه رغم وجود اشتراکاتی میان ادیان و زبانهای مختلف در(به تصویر صفحه مراجعه شود) تلقی«روح»در نظام عقیدتی هندو امیرحسین ذکرگوتعبیر و تفسیر روح(مثل اعتقاد به نامیرایی و ادامه حیاتروح پس از مرگ)نظامهای فکری و تفکرات مذهبی،تفاسیر مختلف و انواع گوناگون و تقسیمبندیهای متفاوتیاز روح دارند و هر سیستمی ترمها و الفاظ مشخصی برایتوصیف تقسیمات خود وضع کرده است.
پیش از هر چیز اشاره به این مطلب ضروری است کهگر چه لفظ دین برای ما تفکرات و اعتقادات به خدا،معاد،روح و وجود پدیدههای غیر مادی را تداعی میکند ولیاین امر لزوما در ادیان شبه قاره صادق نیست.
به یکی از دو بعد ذیل بهعنوان بخشی از وجود انسان قایل هستند:1-انسان روح دارد و آن بعدی از وجود انسان است کهبه رغم مرگ بدن زن ده میماند تا بر اساس اعمال پیشیندر جسمی دیگر متولد شود.
از این روح کلی و نیروی ازلی و منبعاصلی همه موجودات در سرودهای«ریگ ودا»با عناوینو اسامی مختلف یاد شده،از قبیل:-پوروشا( Purusa ) نخستین فرد جهان و روح یااصل فاعل -ویشواکارمان( Visuakarman ) سازندۀ همه چیز -پراجاپاتی( Prajapati ) پروردگار همه جانداران -ونا( Vena ) محبوب(مطلق) -پرامن گوها( PramanGuha ) عظیمترین راز -ویشتابرهمن( VyesthaBrahma ) بالاترینحقیقت یا حقیقت مطلق که پس از نابودی همه چیز هنوزباقی است.
»(36) وحدت وجود:موارد یاد شده همه حکایت از این امرمیکند که حق هم در خارج موجودات است و هم در باطنآنان،ارتباط میان خالق و مخلوق بسیار نزدیک میشود بهطوری که خداوند در وجود مخلوقات جاری میگردد."