خلاصه ماشینی:
"او نتیجه گرفت که رشد جنبشهای انقلابی در سالهای اخیر و رد مذهب(از سوی رژیم)، نخبگان سیاسی ایران و روحانیت شیعه را با یکدیگر متحد کرده است و در این اتحاد از اسلام برای مبارزه با گسترش اندیشههای انقلابی و سوسیالیستی در میان تودهها استفاده میشود.
از آنجا که مسئله وضع اسلام در اتحاد جماهیر شوروی، موضوع گستردهای است که در اینجا نمیتوان بر آن احاطه داشت، این مقاله در مورد تشیع در آذربایجان شوروی و تأثیر فعال گرایی شیعی در ایران بر آن جمهوری و جمهوریهای غالبا سنی ترکمنستان و تاجیکستان در شمال شرق ایران، به بحث خواهد پرداخت.
آیا هدف این بیانات پنهان کردن جدیت مقاومت اسلامی در برابر حل شدن در جامعه شوروی است، یا بازتاب نظریهای در میان رهبری شوروی که بر اساس آن گفته میشود:بقا و ادامه اسلام غالبا در محدوده محیط مسائل خانوادگی دیده میشود و این امر تا حدی میتواند قابل قبول باشد؟انتشارات و رسانههای خبری شوروی نظریه مربوط به رابطه مترقی اسلام با سیاستهای سوسیالیستی در برخی کشورهای مسلمان خارجی را هرگز به اتحاد جماهیر شوروی بسط و توسعه نمیدهند.
71 تا چه حد میتوان از گزارشهای مربوط به رعایت مسائل اسلامی در میان این گروه از مردم، که به خاطر انزوا، فردیت و روابط غالبا خصمانه خود با دیگران شهرت دارند، به موقعیت اسلام در شوروی پی برد؟آیا تشیع در آذربایجان شوروی، احتمالا در ایجاد تنشهای فزاینده سیاسی آنجا سهیم است؟اقتصاد جمهوری(آذربایجان)با استانداردهای شوروی در سالهای اخیر، در مقایسه با مشکلات فراوان موجود در ایران که در وقوع انقلاب سهیم بوده، بسیار خوب عمل کرده است."