چکیده:
این تحقیق در پی بررسی تأثیر مخاطرات بازار در قالب رقابت در بازار محصولات بر ریسک ریزش قیمت سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده است. قیمت سهام با استفاده از مکانیزم عرضه و تقاضا و با توجه به اطلاعات موجود در خصوص وضعیت کلی شرکت، اعم از سودآوری، جریانات نقدی، وضعیت رقابتی بازار محصولات و بسیاری دیگر از متغیرهای تأثیرگذار تعیین می گردد. در این تحقیق سعی شد تا به بررسی تأثیر مخاطرات بازار محصولات، که در قالب میزان رقابت در بازار محصولات تعریف می شود، بر یکی از مخاطرات مربوط به قیمت سهام یعنی ریسک ریزش قیمت سهام پرداخته شود. استفاده از یک نمونه از شرکت های بورس اوراق بهادار در فاصله سال های 1385 الی 1393 بیانگر این نتیجه بوده است هک با وجود آنکه میزان رقابت در بازار محصولات، به عنوان معیار سنجش مخاطرات بازار، تأثیر معناداری بر ریسک ریزش قیمت سهام نداشته اما با افزایش رقابت در بازار محصولات شاهد کاهش ریسک ریزش قیمت سهام شرکت ها بوده ایم. نتایج بدست آمده از مقایسه وضعیت ریسک ریزش قیمت سهام در شرکت های با میزان رقابت ضعیف، متوسط و قوی نشان می دهد که ریسک ریزش قیمت سهام در شرکت های با وضعیت رقابتی متفاوت، شکلی معقر گونه داشته بطوری که با افزایش رقابت ریسک ریزش قیمت سهام شروع به کاهش نموده و از مقطعی به بعد با افزایش بیشتر رقابت در بازار محصولات، بر میزان ریسک ریزش قیمت سهام افزوده شده است. نتایج بدست آمده در خصوص وضعیت ریسک ریزش قیمت سهام در گروه های مختلف رقابتی بیانگر آن است که تفاوت معناداری بین میزان ریسک ریزش قیمت سهام شرکت ها در بین این گروه ها وجود نداشته است.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به موارد مذکور تحقیق حاضر به دنبال یافتن پاسخ به این سوال است که مخاطرات بازار محصولات، که در قالب میزان رقابت در بازار محصولات تعریف میشود، بر ریسک ریزش قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران چه تاثیری دارد؟ 2.
جدول 3 : نتایج ضرایب متغیرهای تحقیق / - مقدار آماره t و سطح معناداری متغیر مخاطرات بازار بر اساس معیار سطح رقابت در بازار محصولات (HHI) به ترتیب برابر با 362/0 و 717/0 میباشد که این نتیجه بدست آمده نشان دهنده تاثیر مثبت اما بیاهمیت این متغیر بر ریسک ریزش قیمت سهام است 1 .
نتیجه بدست آمده نشان میدهد که فرضیه فرعی دوم تحقیق مبنی بر اینکه؛ تفاوت معناداری بین میزان ریسک ریزش قیمت سهام شرکتهای حاضر در صنایع با رقابت شدید در بازار محصولات با شرکتهای با رقابت ضعیف و متوسط وجود دارد، در سطح اطمینان 95% رد میشود.
9. بحث و نتیجهگیری این تحقیق در پی بررسی تاثیر مخاطرات بازار در قالب رقابت در بازار محصولات بر ریسک ریزش قیمت سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده است.
به طور کلی استفاده از یک نمونه از شرکتهای بورس اوراق بهادار در فاصله سالهای 1385 الی 1393 بیانگر این نتیجه بوده است که با وجود آنکه میزان رقابت در بازار محصولات، به عنوان معیار سنجش مخاطرات بازار، تاثیر معناداری بر ریسک ریزش قیمت سهام نداشته اما با افزایش رقابت در بازار محصولات شاهد کاهش ریسک ریزش قیمت سهام شرکتها بودهایم."