چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی رابطه مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه سوم راهنمایی شهرستان ساری می پردازد . جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه سوم راهنمایی مدارس شهر و روستا بوده است که به روش نمونه گیری خوشه ای ساده 200 نفر (100 دانش آموز دختر و 100 دانش آموز پسر) انتخاب شد . ابزار اندازه گیری پرسشنامه مقیاس رشد اجتماعی وایتز من و همچنین پرونده تحصیلی دانش آموزان، بوده است. جهت تحلیل داده ها نمرات خام متغیر ها از نرم افزار spss مورد تجزیه وآزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج نشان داد بین رشد مهارت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنا داری و جود ندارد . پیشنهاد می شود که آموزش مهارت های اجتماعی به عنوان یک ماده درسی در مدارس مورد توجه قرار گیرد تا سطح سازگاری و نمرات دانش آموزان را افزایش داد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی رابطه بین مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سوم راهنمایی شهرستان ساری نورالله علیخانی1، عالیه شیخ2، علی پوریزدانی3، خدیجه خطیری4 1 کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی-معاون و مدرس مرکز تربیت معلم واحد نوشهر 2 دانشجوی مقطع دکتری رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه ازاد واحد آزادشهر 3 کارشناس ارشدعلوم تربیتی-معاون و مدرس مرکز تربیت معلم واحد نوشهر 4 دانشجوی مقطع دکتری رشته مدیریت-مدرس دانشگاه پیام نور واحد گرگان چکیده واژههای کلیدی: مقدمه انسان موجودی اجتماعی است و به همین دلیل از لحظه تولد تا آخر عمر در اجتماع بسر می برد و دائما در تعامل با انسان های دیگر می باشد.
چرا که بررسی های متعدد نشان می دهد که کمبود مهارت های اجتماعی تأثیر منفی بر کارکرد تحصیلی دانش آموزان دارد ( پارکر و آشر ،1987؛ جونز ، 1993؛ولش 5 و همکاران Social skill training Life skill Ilknur & bulbin Parker& asher Velsh ،2001 ؛ ری و الیوت 1 ، 2006) و در روابط بین فرد ی و حوزه های رفتاری- عاطفی ایجاد مشکل می کند (مریل و گیمپل ،1998 به نقل از راندی و میشل 2 ،2008) ، مشکلات یادگیری را تشدید می کند ، مانع پیشرفت کودک شده و سرانجام منجر به عواقب نامطلوب در دوران تحصیل می شود .
آموزش و پرورش به عنوان اساسی ترین نهاد تعلیم و تربیت در راستای آموزش و کسب دانش به دانش آموزان ، تاحدی به مهارت های اجتماعی دانش آموزان توجه داشته است و این تحقیق دورنمایی از وضعیت رشد اجتماعی دانش آموزان سوم Ray& Elliott Randy & michelle Hyatt & filler Levine & barringer 0 Chen & wang &chen 1 Betlow 2 Wood 3 Social adjustment 4 Walker & nabuzoka 5 Xinyin 6 Barton arwood راهنمایی با پیشرفت تحصیلی آنان را مجسم می نماید ."