چکیده:
هدف اين پژوهش، بررسي نوع و ميزان اثرگذاري اينترنت بر حجم تجارت خدمات در كشورهاي گروه D8(شامل ايران) در دوره 1995-2013 است. بدين منظور از يك مدل جاذبه اصلاح شده در قالب داده هاي تركيبي و روش برآورد گشتاورهاي تعميم يافته سيستمي (SGMM) استفاده كرده ايم. نتايج نشان مي دهد كه نفوذ اينترنت تاثير مثبت و معناداري بر حجم تجارت خدمات در كشورهاي مورد مطالعه داشته است؛ به گونه اي كه با افزايش 10 درصدي در تعداد كاربران اينترنت در هر 100 نفر (به عنوان شاخص اندازه گيري نفوذ اينترنت)، نسبت حجم تجارت خدمات به توليد ناخالص داخلي به ميزان 18/0 درصد افزايش يافته است. نتايج آزمون هاي تشخيصي مدل نيز به همراه برآورده شدن علامت انتظاري ضرايب متغيرهاي كنترل، برآورد درست مدل اقتصادسنجي را نشان مي دهد.
خلاصه ماشینی:
"اطلاعات مربوط به متغیرهای مدل پژوهش منبع علامت داده های انتظاری واحد و نحوه اندازه گیری نام متغیر متغیر ضریب نسبت تجارت خدمات به درصد Services تولید ناخالص داخلی تعداد کاربران اینترنت به ازای WDI مثبت ضریب نفوذ اینترنت Internet ١٠٠ نفر جمعیت میلیون ، دلار آمریکا (به تولید ناخالص داخلی GDP قیمت های ثابت سال ٢٠٠٥) میلیون نفر جمعیت کل POP نسبت حجم نقدینگی به WDI درصد تولید ناخالص داخلی M2/GDP به عنوان شاخص تعمیق مالی در این مطالعه با پیروی از مبانی نظری و مطالعات انجام شده در این حوزه ، سه متغیر به عنوان متغیر کنترلی برونزا در مدل لحاظ شده اند که این متغیرها شامل تولید ناخالص داخلی (شاخص اندازه اقتصاد)، جمعیـت کـل (شـاخص انـدازه کشـور) و نسـبت حجـم نقدینگی به تولید ناخالص داخلی (شاخص تعمیق مالی ) هسـتند.
همـان طـور کـه در قسمت مدل مفهومی پژوهش نیز توضیح داده شد، افزایش جمعیت مـی توانـد از طریـق جذب بیشتر محصولات از خارج از کشـور و همچنـین افـزایش تولیـد، بـه دلیـل وجـود صرفه جویی های ناشی از مقیاس تولید و ایجاد مزیـت نسـبی ، حجـم تجـارت خـدمات را افزایش دهد (اثر مثبت )؛ اما از طرفی جمعیت بالاتر، موجـب گـرایش بیشـتر بـه داخـل کشور و کاهش حجم تجارت خدمات می شود (اثر منفی ).
The Journal of International Trade & Economic Development, Vol. 24, No. 3,: pp."