چکیده:
در پژوهش حاضر به بررسی شیوع اختلال های رفتاری در دانش آموزان با آسیب های شنوایی پسر و دختر مدارس استثنایی دوره دبستان، استان سیستان و بلوچستان پرداخته شده است. روش پژوهش از نوع تحقیقات پس رویدادی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان پسر ودختر دوره ابتدایی دچار نارسایی شنوایی استان سیستان و بلوچستان می باشد. نمونه گیری بصورت نمونه در دسترس بوده است که شامل 57 دانش آموز پسر و 55 دانش آموز دختر بودند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش به منظور جمع آوری اطلاعات از آزمون آخنباخ(فرم والدین) استفاده شده است. اطلاعات بدست آمده براساس این پرسشنامه از طریق نمرات T استاندارد و آزمون T همبسته و مستقل مورد تحلیل قرار گرفتند. با توجه به نمرات استاندارد به دست آمده دانش آموزان ناشنوا در هرکدام از زیر گروه های اختلالات رفتاری، ناشنوایان(دختر و پسر) از حیث اکثریت زیر گروهای اختلالات رفتاری در دامنه (بالینی و مرزی) قرار دارند. از طرف دیگر دانش آموزان دختر در اختلالات رفتاری درون سازی نسبت به اختلالات رفتاری برون سازی ، نمره ی بالاتری کسب کردند.
خلاصه ماشینی:
"از آنجایی که در زمینه بررسی شیوع اختلالات رفتاری ناشنوایان در ایرن توجه کافی نشده است و از طرفی پیامدهای اجتناب ناپذیر این اختلال دست یابی به تدابیر توانبخشی کارآمد برای کارشناسان آموزشی، درمانگران، دست اندرکاران توانبخشی و بهداشت روان ضرورت دارد؛ در صورت تایید فرضیه های پژوهش و بالا بودن اختلالات رفتاری در دانش آموزان ناشنوا می توان بر لزوم توجه و توانبخشی به این کودکان و استفاده از راهکارهای اصولی صحیح تاکید داشت.
از آنجایی که در زمینه بررسی شیوع اختلالات رفتاری ناشنوایان در ایرن توجه کافی نشده است و از طرفی پیامدهای اجتناب ناپذیر این اختلال دست یابی به تدابیرتوانبخشی کارآمد برای کارشناسان آموزشی، درمانگران، دست اندرکاران توانبخشی و بهداشت روان ضرورت دارد؛ در صورت تایید فرضیه های پژوهش و بالا بودن اختلالات رفتاری در دانش آموزان ناشنوا می توان بر لزوم توجه و توانبخشی به این کودکان و استفاده از راهکارهای اصولی صحیح تاکید داشت.
بر Kan Red Pandina Boomister & Sooyin این اساس پژوهش حاضر با بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان آسیب دیده شنوایی دوره ابتدایی در صدد است زوایا و ابعاد مهمی از پیامدهای اجتماعی و روانی که اغلب مورد غفلت پژوهشگران قرار گرفته است، را مورد مطالعه قرار دهیم.
اهداف پژوهش عمده ترین هدف این پژوهش عبارت است از: هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر بررسی میزان شیوع اختلال های رفتاری در دانش آموزان ناشنوای دختر و پسر مدارس ویژه استثنایی دوره ابتدایی استان سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی 90-91 است."