چکیده:
یکی از مهارتهای مورد نیاز مدیران در تمام سطوح سازمان مهارتهای انسانی است. کسب این مهارت بدون شناخت انگیزش که از مهمترین مباحث رفتار سازمانی است، غیرممکن به نظر میرسد. این مقاله به بیان اهمیت و نقش انگیزش در سازمان و تعریف و تبیین این موضوع اختصاص دارد. همچنین فراگرد انگیزش، دشواریها و پیچیدگی های این بحث بیان شده اند. در انتها نیز این ضمن توضیح چگونگی پیوند فرایندهای انگیزشی با سایر متغیرهای سازمان، نتایج تحقیقات گذشته و توصیه های عملی و کاربردی در این راه ارایه خواهد شد تا با تمرکز بیشتر بر روی این مسائل بتوان به کارایی واثربخشی بیشتری رسید.
خلاصه ماشینی:
افزون بر اين توجه بيشتري به انگيزش كاركنان در جهت گستردهكردن مهارتهاي شغل به وسيله آموزش، برنامهريزي شغلي، چرخش شغلي و مانند آن هم در سطح كارمندان ردههاي بالا و هم پايين سازمانها ديده ميشود كه كوششي است براي تأمين يك منبع ذخيره هميشگي از افراد خوب آموزش يافته با درجه بالاي انگيزشي.
2-2- اهميت و نقش انگيزش در سازمان به نظر ميرسد كه عوامل چندي را براي نشان دادن اهميت اين موضوع ميتوان در كانون توجه قرار داد و برشمرد: نخست آنكه مديران و پژوهشگران سازماني نميتوانند ضرورتهاي رفتاري يك سازمان را ناديده انگارند.
بدين ترتيب براي آنكه سازماني اثربخش باشد بايد مسايل انگيزشي را براي ترغيب، هم در زمينه مشاركت کارکنان و هم در زمينه انجام كار موردنظر خود مورد توجه جدي قرار دهد.
فهم گسترده اين موضوع كه سازمانها چگونه وظيفه خود را انجام ميدهند دست كم مستلزم توجه به اين پرسش است كه چرا هر كس در كار خود به گونهاي خاص رفتار ميكند؟ درک انگيزش، از اين رو نيز لازم شمرده ميشود كه شناخت كامل و بهتر عوامل ديگري چون رهبري، برنامهريزي دوباره شغل، و نظامهاي حقوق و دستمزد همگي با عملكرد كاركنان، خشنودي از كار و مانند آن بستگي دارد.
در حالي كه جنبههاي پيشرفته تكنولوژي مهندسي، پيشنياز اساسي و اوليه پديدآوردن چنين طرحهاي پيچيدهاي به شمار ميآيد، عامل دوم با همين اهميت، توانايي سازمان در فراهمآوردن هزاران كارمند گرد يكديگر است كه اغلب هم بايد با بالاترين ظرفيت خود براي استفاده از تكنولوژي لازم جهت كاميابي مؤسسه كوشش كنند (داوري و شانهساززاده،1380).