چکیده:
اﻧﺴﺎﻧﻬﺎ در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺳﻨﯿﻦ و از آن ﺟﻤﻠﻪ در دوران ﮐﻮدﮐﯽ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺧﻮد، دﯾﮕﺮان، ﻣﺤﯿﻂ و ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. درهدﻓﮕﺬاری اﺻﻠﯽ ﺑﺮای ﺗﺪوﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﻣﻠﯽ ﺑﻪ اﯾﻦ ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﮐﻮدک ﺗﻮﺟﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮐﻪ ﺑﺮای ﻣﻘﺎﻃﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ، از ﺟﻤﻠﻪ دوره اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪه، ﺳﻄﻮح ﻗﺎﺑﻞ اﻧﺘﻈﺎر ﻫﺮ دوره ﺳﻨﯽ ﺑﺮای ﺗﺒﻠﻮر ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ اﯾﻦ ارﺗﺒﺎﻃﺎت را ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺑﺮای دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺳﻄﻮح در ﻣﺪارس ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﺴﯿﺎری ﻧﻘﺶ دارﻧﺪ ﮐﻪ در ﮐﻨﺎر آﻣﻮزش ﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ، ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎﻟﺒﺪی آﻣﻮزﺷﯽ اﺷﺎره ﻧﻤﻮد. ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺮ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﺴﯿﺎر ﻓﻀﺎﻫﺎی ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺑﺮای رﺷﺪ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ وﺟﻮد ﮐﻮدﮐﺎن ﺗﺎﮐﯿﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺗﻼش ﻧﻤﻮده اﯾﻢ ﺗﺎ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻓﻀﺎﻫﺎی ﻃﺒﯿﻌﯽ در ﻣﺪارس را ﺑﺮ رﺷﺪ اﻫﺪاف ﻣﻮرد اﻧﺘﻈﺎر ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﻣﻠﯽ در دوره اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻤﻮده و ﺑﻪ راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدی ﺑﺮای ﻃﺮاﺣﯽ ﻓﻀﺎﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ مدارس ﺑﺎ توجه به آن برسیم.
خلاصه ماشینی:
2- فرضیه با توجه به مطالعات انجام شده فرضیه اصلی تحقیق این است که کیفیت و چگونگی حضور طبیعت در فضاهای آموزشی بر رشد اهداف مورد انتظار برنامه درسی ملی در دوره ابتدایی برای کودکان موثر است.
زیرمجموعه های این فرضیه شامل موارد زیر است : - کیفیت و چگونگی حضور طبیعت در فضاهای آموزشی بر رشد اهداف مورد انتظار برنامه درسی ملی در دوره ابتدایی در عرصه ارتباط کودکان با خویشتن موثر است.
- کیفیت و چگونگی حضور طبیعت در فضاهای آموزشی بر رشد اهداف مورد انتظار برنامه درسی ملی در دوره ابتدایی در عرصه ارتباط کودکان با خلق خدا موثر است.
- کیفیت و چگونگی حضور طبیعت در فضاهای آموزشی بر رشد اهداف مورد انتظار برنامه درسی ملی در دوره ابتدایی در عرصه ارتباط کودکان با خلقت موثر است.
learning environment effective learning environment DeGregori school design assessment methods American Institute of Architects National Clearinghouse for Educational Facilities برای طراحی فضاهای آموزشی- اصل لزوم وجود ارتباط میان درون و بیرون 1 در فضاهای آموزشی و لزوم وجود چشم اندازهای داخلی و خارجی 2 و لزوم وجود شفافیت 3 در اصول ارائه شده توسط موسسه دیزاین شیر 4 (پارکاش 5 ، 2005) در مدارس آینده باید اهمیت تکنولوژی و طبیعت هر دو مورد توجه قرار گیرد.
Landscape as Playspace:The Effects of Natural Environments on Children's Play and Motor Development.
Young Children Learn Through Authentic Play in a Nature Explore Classroom.
Children and the Environment New York: Plenum Press.