چکیده:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻌﺘﺎد و ﻏﯿﺮﻣﻌﺘﺎد ﺑﻪ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﻣﻐﺰی- رﻓﺘﺎری و اﺿﻄﺮاب ﺻﻔﺖ/ﺣﺎﻟﺖ ﺑﻮد. 350 ﻧﻔﺮ از داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﺪارس ﻣﻘﻄﻊ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ی ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺷﺎﻫﯿﻦ دژ (181ﭘﺴﺮ و 169دﺧﺘﺮ) ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺮداری ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻃﺒﻘﻪ ای اﻧﺘﺨﺎب و ﺑﺎ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎی اﻋﺘﯿﺎد ﺑﻪ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ(ﯾﺎﻧﮓ،1998) ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﻣﻐﺰی-رﻓﺘﺎری(ﮐﺎرور و واﯾﺖ ،1998) و اﺿﻄﺮاب ﺻﻔﺖ/ﺣﺎﻟﺖ ( اﺳﭙﯿﻠﺒﺮﮔﺮ،1983) ارزﯾﺎﺑﯽ ﺷﺪﻧﺪ.ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺎﻧﻮوا ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺎ ﻧﻤﺮه ﺑﺎﻻ در اﻋﺘﯿﺎد ﺑﻪ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺎ ﻧﻤﺮه ﭘﺎﯾﯿﻦ در ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻓﻌﺎل ﺳﺎز رﻓﺘﺎری)BAS( و زﯾﺮ ﻣﻘﯿﺎس ﻫﺎی آن ﺑﻪ ﺟﺰ ﺳﺎﯾﻖ، ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺑﺎزداری رﻓﺘﺎری(BIS) و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﺿﻄﺮاب ﺻﻔﺖ/ﺣﺎﻟﺖ ﻧﻤﺮات ﺑﺎﻻﺗﺮی دارﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺿﺮورت ﺑﺎز ﺷﻨﺎﺳﯽ ﻧﻘﺶ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﻣﻐﺰی- رﻓﺘﺎری و اﺿﻄﺮاب ﺻﻔﺖ/ﺣﺎﻟﺖ را در ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ اﻋﺘﯿﺎد ﺑﻪ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻮرد ﺗﺎﮐﯿﺪ ﻗﺮارﻣﯽ دﻫﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از تحلیل مانووا نشان داد که دانش آموزان با نمره بالا در اعتیاد به اینترنت در مقایسه با دانش آموزان با نمره پایین در سیستم فعال ساز رفتاری(BAS) و زیر مقیاس های آن به جز سایق، سیستم بازداری رفتاری(BIS) و همچنین اضطراب صفت/حالت نمرات بالاتری دارند.
نتایج این پژوهش ضرورت باز شناسی نقش فعالیت سیستم های مغزی- رفتاری و اضطراب صفت/حالت را در پیش بینی اعتیاد به اینترنت دانش آموزان مورد تاکید قرارمی دهند.
یکی از این ها با سیستم فعال ساز رفتاری(BAS) 12 نشان داده می شود که با یک پاسخ مثبت و رفتار رویکرد به محرک پاداش یا حذف -internet - Kang internet addiction Park Lee Jung Choi - Armstrong -Gray's reinforcement sensitivity theory -Franken & Muris -brain-behavioral systems -behavioral activation system تنبیه پاسخ داده می شود.
بر اساس نتایج مطالعه ی یانگ و همکاران 34 درصد از معتادان به اینترنت سابقه -drive -reward responsiveness - fun seeking -Carver & White -Johnson -behavioral inhibition system -anxiety - Gray & Mcnaughton - fun seeking subscale -drive subscale Yen Ko Chen & Chen Giles &Price -Tong -Carmona Campbell Cumming & Hughes ی اضطراب و نگرانی دارند(علوی و همکاران،1389).
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل مانووا نشان داد که بین سیستم فعال ساز رفتاری(BAS) و زیر مقیاس های آن به جز سایق، سیستم بازداری رفتاری(BIS) و همچنین اضطراب صفت/حالت دانش آموزان معتاد به اینترنت و غیر معتاد تفاوت معنادار وجود دارد.