چکیده:
هدف ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ارﺗﺒﺎط ﺑﯿﻦ ﺣﻤﺎﯾﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ واﻟﺪﯾﻦ و ﺳﺎزﮔﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﻮدﮐﺎن ﮐﻢ ﺗﻮان ذﻫﻨﯽ آﻣﻮزش ﭘﺬﯾﺮ ﺑﻮد. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻫﺪف وﮐﺎرﺑﺮد از ﻧﻮع ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﺎرﺑﺮدی و ﺑﻪ روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺟﺮا ﺷﺪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﮥ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ را ﮐﻠﯿﻪ ﮐﻮدﮐﺎن ﮐﻢ ﺗﻮان ذﻫﻨﯽ آﻣﻮزش ﭘﺬﯾﺮ در30 ﻣﺮﮐﺰ آﻣﻮزﺷﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺗﺸﮑﯿﻞ دادﻧﺪ. ﻧﻤ آﻣﺎری ﺑﺮ اﺳﺎس روش ﺧﻮﺷﻪ ای ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪ. ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮﻣﻮل ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺮای ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﺎﻣﺤﺪود از ﺑﯿﻦ واﻟﺪﯾﻦ ﮐﻮدﮐﺎن ﮐﻢ ﺗﻮان ذﻫﻨﯽ آﻣﻮزش ﭘﺬﯾﺮ درﻣﺮاﮐﺰ ﻣﺮﮐﺰ آﻣﻮزﺷﯽ اﺳﺘﺜﻨﺎﯾﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 260 نفر و ﮐﻮدﮐﺎن ﮐﻢ ﺗﻮان ذﻫﻨﯽ آﻣﻮزش ﭘﺬﯾﺮ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 260 ﻧﻔﺮ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺗﻘﺴﯿﻢ ازﻫﺮﻣﻨﻄﻘﻪ ﯾﮏ ﻣﺮﮐﺰ ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﯾﺪ، ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﮐﻪ در ﻫﺮ ﻣﺮﮐﺰ ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ ﺗﻌﺪادی از واﻟﺪین ﮐﻮدﮐﺎن ﻣﻮرد ﭘﺮﺳﺶ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. اﺑﺰارﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻓﻠﻤﯿﻨﮓ و ﻫﻤﮑﺎران ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ ﺣﻤﺎﯾﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ادراک ﺷﺪه واﻟﺪﯾﻦ وآزﻣﻮن ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﮐﺎﻟﯿﻔﺮﻧﯿﺎ ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ ﺳﺎزﮔﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﻮدﮐﺎن ﮐﻢ ﺗﻮان ذﻫﻨﯽ آﻣﻮزش ﭘﺬﯾﺮﺑﻮد. در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ از ﻧﺮم اﻓﺰار spss اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه ودر ﺑﺨﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ از ﺟﺪاول و ﻧﻤﻮدارﻫﺎی ﺗﻮزﯾﻊ ﻓﺮاواﻧﯽ و در ﺑﺨﺶ ﺗﺤﻠﯿﻞ از آزﻣﻮن ﻫﺎی آﻣﺎری t ﻣﺴﺘﻘﻞ، t زوﺟﯽ و آزﻣﻮن ﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﯿﻮن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد ارﺗﺒﺎط ﺑﯿﻦ ﺣﻤﺎﯾﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ادراک ﺷﺪه واﻟﺪﯾﻦ ﺑﺮ ﺳﺎزﮔﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﻮدﮐﺎن ﮐﻢ ﺗﻮان ذﻫﻨﯽ آﻣﻮزش ﭘﺬﯾﺮ ﺗﺎﺛﯿﺮﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری دارد ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﮐﻪ ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯿﺰان ﺣﻤﺎﯾﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ادراک ﺷﺪه واﻟﺪﯾﻦ، ﻣﯿﺰان ﺳﺎزﮔﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﻮدﮐﺎن ﮐﻢ ﺗﻮان ذﻫﻨﯽ آﻣﻮزش ﭘﺬﯾﺮ ﻧﯿﺰ اﻓﺰاﯾﺶ ﭘﯿﺪا ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻫﺮﭼﻪ ﺳﻄﺢ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ واﻟﺪﯾﻦ اﻓﺰاﯾﺶ ﭘﯿﺪا ﮐﺮده اﺳﺖ، ﺳﻄﺢ ﺳﺎزﮔﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﻮدﮐﺎن ﻧﯿﺰ اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
بنابراین این تحقیق با هدف بررسی حمایت اجتماعی و سازگاری اجتماعی معلمان کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیرانجام گرفت.
2- ادبیات تحقیق مدل پیشنهادی تحقیق شامل سه مولفه حمایت اجتماعی والدین و سازگاری اجتماعی و کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر است.
E. Vaux, A Allen 3- فرضیههای تحقیق فرضیه شماره 1: حمایت اجتماعی ادراک شده والدین برسازگاری اجتماعی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر تأثیر معنی داری دارد.
فرضیه شماره 2: پایگاه اقتصادی اجتماعی والدین (سطح تحصیلات، شغل و میزان درآمد) برسازگاری اجتماعی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر تأثیر معنی داری دارد.
62 5-2-بخش دوم تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها - بررسی فرضیه اول: 1- حمایت اجتماعی ادراک شده والدین تأثیر معنی داری برسازگاری اجتماعی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر دارد.
جدول(3): :شاخصها و آمارههای تحلیل رگرسیون بین حمایت اجتماعی ادراک شده والدین برسازگاری اجتماعی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر ضریب همبستگی R مجذور ضریب همبستگیR 2 ضریب تعدیل شده اشتباه استاندارد برآورد .
90504 جدول (4): خلاصه تحلیل رگرسیون سازگاری اجتماعی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر از طریق حمایت اجتماعی ادراک شده والدین شاخص منبع مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات میزان F سطح معنیداری Sig. اثر رگرسیون 19562.
000 بررسی فرضیه دوم: 2- پایگاه اقتصادی اجتماعی والدین (سطح تحصیلات و شغل ) برسازگاری اجتماعی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر تأثیر معنی داری دارد.
ابتدا از طریق آزمون کروسکال والیس رابطه سطح تحصیلات والدین با سازگاری اجتماعی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر مورد آزمون قرار می گیرد.