چکیده:
بحث نظارت و کنترل مالی در مدیریت شهری یکی از دغدغه های اصلی شهرداری های کشور بوده است. انجام هیچ فعالیتی در سازمان قرین توفیق نخواهد بود مگر آنکه کنترل های لازم نسبت به آن عمل آمده باشد. سازمان، بدون وجود یک سیستم موثر کنترل در تحقق ماموریت های خود موفق نبوده و نمی تواند از منابع خود به درستی استفاده کند. در این مقاله ابتدا مفهوم نظارت و کنترل مالی را شرح داده و به مفاهیم کنترل مالی -اداری پرداخته ایم. در ادامه، مفاهیم مدیریت مالی و سازمان مالی مدیریت شهری را برشمرده و ساختار وتشکیلات سازمانی و مدیریت مالی شهرداری ها را بیان کرده ایم. سپس روش های نظارت کنترل مالی مدیریت شهری که شامل حسابدای و حسابرسی مدیریت شهری می بشد را اجمالا0 مطرح کرده و در اصلی-ترین بخش این مقاله، تفاوت ماهیت و سیستم حسابرسی مدیریت شهری را در کشورهای دیگر مقایسه و تشریح کرده ایم. در پایان نیز ضمن تحلیل یافته ها و نتایج تحقیق، پیش شرط های نظارت و کنترل بهتر مدیریت شهری و راهکارهای انجام بهتر این امر، ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"بدین ترتیب در پایان دوره مالی و قبل از بستن حساب ها لازم است با استفاده از اصول متداول حسابدا ری تعدیلات مورد نظر در دفاتر مالی شهرداری صورت پذیرد و برای این منظور ذخیره کافی جهت هزینه های انجام شده (تحقق یافته )و پرداخت نشد ه که می بایست تا پایان دوره عمل بودجه پرداخت گردد بحساب ضمن عملیات مربوط به بستن حساب های" حساب تعهداتی برداختنی" تعهدات پرداختنی بستانکار گردد مانده موقت بسته نمی شود بلکه مانده این حساب تحت همین عنوان یا عناوین دیگری از قبیل تعهدات دوره مالی گذشته یا اندوخته تعهدات سال گذشته به دفاتر سال جدید منتقل خواهد شد تا در سال جدید تعهدات سال گذشته از محل حساب مذکور پرداخت شود.
با توجه به بررسی تجارب موفق و الگوهای نوین توسعه منابع مالی شهرداری ها در این پژوهش متوجه شدیم که چندین عامل در افزایش اثربخشی و کارایی سیستم مدیریت شهری موثر است که از مهمترین آن می توان به موارد زیر اشاره نمود: مدیریت مالی یکپارچه نقش بخش خصوصی در مدیریت مالی شهرداری ها شهرداری بعنوان دولت محلی مشارکت مردمی ونقش آن در توسعه مدیریت مالی شهرداری ها 4- توصیههای سیاستی معیارهای کنترل داخلی در حقیقت با رویکردی کیفی نسبت به نظارت و ارزیابی حین فرآیند و همچنین پایان فرآیندهای سازمان، اقدام به راستیآزمایی فعالیتها براساس تعاریف خاص خود میکند تا از این منظر تلاش کند انحرافات ناشی از فعالیت های اداری و مالی را به حداقل برساند بلکه به سوی صفر سوق دهد."