چکیده:
براي بررسي وجود انديشه هاي طاكلامي در ميان راويان و اصحاب ائمه، بايسته است كه كل ميراث روايي ايشان جمع آوري و تبويب شود و گرايش هاي احتمالي آنان به موضوعات كلامي مورد ارزيابي قرار گيرد. در بحرين قديم (شامل كويت، احساء، قطر و مجمع الجزاير بحرين كنوني) گرايش غالب راويان و محدثان، نص گرايي بوده و اين جريان، حوزه علمي بحرين را قرن ها در اختيار داشته است و حتي برخي، اخبارگرايي قرون متاخر در بحرين را ادامه همان جريان نص گراي قديم دانسته اند. در نوشتار پيش رو، با استفاده از منابع حديثي و رجالي ضمن معرفي محدث - متكلمان بحريني (با تاكيد بر قبيله عبدالقيس) و در يك بازه زماني (عصر اميرالمومنين تا امام جواد‰)، تلاش شده تا پيشينه كلامي حوزه بحرين به عنوان جرياني ميانه و درخور توجه بازشناسي شود و با نماياندن وجود اين جريان، انگاره نص گرايي مطلق و بي رقيب در ميان بحريني ها نقد شود.
In order to investigate the theological ideas of the narrators and companions of the Imams، it is necessary to collect and organize their narrative heritage and evaluate their probable tendency towards theological subjects. In ancient Bahrain (including Kuwait، Ahsa '، Qatar and present Bahrain archipelago) literalism was the mainstream among the narrators and scholars of hadith، and this trend dominated the scientific domain of Bahrain for centuries. Some have even regarded the traditionalism of the later centuries in Bahrain as the continuation of the same old trend of literalism. Using the sources of Hadith and authorities and introducing Bahraini traditionalists and theologians (with an emphasis on the tribe of Abd al-Qais) in one period (the time of Imam Ali to Imam Javad)، the present paper attempts to re-identify the theological history of Bahrain as an intermediate and considerable movement، show the presence of this movement and criticize the idea of absolute and unrivaled literalism among the Bahrainis.
خلاصه ماشینی:
"نگاهی به تطور حیات فکری در میان بحرینیها نشان میدهد که حوزة علمی بحرین تاریخی، شاهد حضور محدث– متکلمان شیعی بوده است و بخشی از راویان اولیة بحرینیالاصل، به نقل و روایت آثار کلامی و اعتقادی شیعه علاقه نشان دادهاند و به گونهای میتوان آنها را عقلگرایان راویان بحرینی قلمداد کرد.
معاویةبنعمار دهنی عبدی نیز از عبدالقیس کوفه و از بزرگان اصحاب امام صادق( (نجاشی، 1408ق، ص 411، رقم 1096؛ طوسی، 1417ق، ص 462، رقم 737) و دارای روایات کلامی است؛ از جمله روایتی مبنی بر اینکه امامت عهدی الهی است (صفار، 1404ق، ج 1، ص 472، ح 12).
/ Seyyed Reza Mousavi Va’ez / Mohammad Rasool Ahangaran / Bibi Sediqe Makki 65 A Review of Shaykh Mufid’s Views on the Doctrine of "the World of Zar" / Morteza Khosh Sohbat 79 The Quran and Its Motivational Language / Sa’eed Abbasi Niya / Abolfazl Sajedi 103 The Methodology of khajeh Nasir al-din Tusi for Proving Religious Beliefs / Behnam Malekzadeh / Hassan Yousefian 131 The Narrators of Bahrain's Shiite Theological Heritage / Mahdi Soleimani Ashtiani / Ghasem Javadi 151 In the Name of Allah Proprietor: Imam Khomeini Educational and Research Institute Editior in Chief: Mahmum Fathali Editor: Abulfazl Sajedi Deputy Editor: Hassan yousofian Translation of Abstracts: Language Department of IKI Coordinator: Mohammad Sadigh Sajedi Page Setup: Mohammad Ilaghi Hoseini Publication: Hamid Khani Editorial Board: ( Abulfazl Sajedi: Associate professor, IKI ( Ahmadhosein Sharifi: Associate Professor, IKI ( Abd-Al-Hosein Khosropanh: Associate Professor Islamic Research Institute for Culture and Though."