چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين روان بنه هاي ناسازگار اوليه، ويژگي هاي شخصيتي و حسادت است. اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است و جامعه آماري آن تمام دانشجويان دانشگاه «آزاد اسلامي» واحد خمين هستند كه از اين جامعه، تعداد 384 تن به روش «نمونه گيري تصادفي چندمرحله اي» انتخاب شدند و به پرسش نامه هاي روان بنه هاي ناسازگار اوليه، پنج عاملي شخصيتي و مقياس اسلامي حسادت پاسخ گفتند. داده ها به روش «ضريب همبستگي پيرسون» و «رگرسيون گام به گام» تجزيه و تحليل شد. نتايج نشانگر رابطه مثبت و معنادار همه حوزه هاي روان بنه هاي ناسازگار اوليه و زيرمقياس روان آزردگي و رابطه منفي و معنادار زيرمقياس هاي برون گرايي، تجربه پذيري، موافق بودن و وظيفه شناسي با حسادت است. همچنين نمره موافق بودن، بريدگي و طرد، وظيفه شناسي، و محدوديت هاي مختل، توانايي تبيين بخش معناداري از واريانس حسادت را دارند. نتايج پژوهش گوياي اهميت توجه والدين به نظام تربيتي فرزندان و تمركز درمانگران و مشاوران اخلاقي بر زيربناهاي عميق اين صفت اخلاقي است.
The current paper aims at analyzing the relationship between primary maladjusted schema، personality traits and jealousy. This study is a descriptive kind of correlation. The statistical society consists of the entire students of Khomein Islamic Azad University. 384 students have been chosen by the method of (multistage random sampling) and answered to the questionnaires on primary maladjusted schema، five-factor personality and Islamic scale for measuring jealousy. The research data have been analyzed through the method of Pierson`s (correlation coefficient) and (step by step regression). The results show a positive and significant relationship between all the areas of primary maladjusted schema and neurotic sub-scale. They also show a negative and significant relationship of extroversion sub-scale، openness، compatibility and conscientiousness with jealousy. Furthermore، the degree of compatibility، severance and rejection، conscientiousness and impaired limitations can explain the significant part of the variance of jealousy. The research findings indicate the importance of parents’ attention on children’s educational system and the emphasis of the therapists and moral counselors on deep infrastructures of this moral trait.
خلاصه ماشینی:
"در متون دینی، به برخی از همبستههای شناختی، عاطفی و رفتاری حسادت اشاره شده است که از آن جمله، میتوان این نظارت را برشمرد: نپذیرفتن حقیقت (شوری: 14)؛ خطا در ارزیابی تقدیر الهی (کلینی، 1407ق، ج 2، ص 307)؛ نپذیرفتن تقدیر الهی (تمیمی آمدی، 1366، ح 1317)؛ باور نکردن برتری دیگران (مؤمنون: 47؛ دیلمی، 1412ق، ج 1، ص 130)؛ خود برتربینی (اعراف: 12)؛ نادانی دربارة ماهیت دنیا (فتال نیشابوری، 1375ق، ص 448)؛ تعجب از برتری دیگران (اعراف: 63)؛ اندوه، دوام نداشتن دوستی (نوری طبرسی، 1408ق، ج 12، ص 17)؛ تلخکامی، کینه؛ آرزوی سلب نعمت محسود؛ حسرت؛ احساس حقارت؛ بیحوصلگی؛ بیماری روانی (تمیمی آمدی، 1366، ح 859، 6787، 6788، 6804، 6844، 6850، 6852، 6855)؛ نارضایتی از زندگی (ابنشعبه حرانی، 1404ق، ص 331)؛ خوشحالی در ناخوشیها؛ ناراحتی در خوشیها (تمیمی آمدی، 1366، ح 6838؛ آلعمران: 120)؛ خشم بر صاحبان نعمت (شهید ثانی، 1390ق، ص 55)؛ افسردگی، نداشتن آرامش؛ احساس تأسف (ابنابی الحدید، 1404ق، ج 20، ص 232 و 331 و 336)؛ پرخاشگری سریع؛ سختدلی؛ بیقراری (مجلسی، 1404ق، ج 70، ص 256)؛ طمع در نعمت دیگران (نساء: 54)؛ آرزوی سقوط معنوی رقیب (بقره: 109)؛ حرص به داشتههای دیگران (نساء: 32)؛ غیبت و سرزنش (دیلمی، 1412ق، ج 1، ص 58 و 130)؛ بخل (کراجکی، 1410ق، ج 1، ص 136)؛ کوتاهی در ستودن (نهجالبلاغه، ص 347)؛ قدرناشناسی (ابنابی الحدید، 1404ق، ج 2، ص 317)؛ اظهار دوستی، بغض درونی (تمیمی آمدی، 1366، ح 6841)؛ خیره شدن به نعمت دیگران (بحرانی، 1416ق، ج 8، ص 437)؛ ضربه به نزدیکان (ابنابی الحدید، 1404ق، ج 1، ص 317)؛ تحقیر (انعام: 53، زخرف: 31)؛ و نفاق و دورویی (کلینی، 1407ق، ج 3، ص 418)."