Skip to main content
فهرست مقالات

دیدگاه های مدیران و دبیران نمونه ورزش در مورد روزآمد کردن برنامه درسی کارشناسی تربیت بدنی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (16 صفحه - از 65 تا 80)

کلیدواژه ها : تربیت بدنی ،برنامهء درسی ،روزآمد کردن ،دورهء کارشناسی ،علوم‌ ورزشی

کلید واژه های ماشینی : برنامهء درسی دورهء کارشناسی تربیت‌بدنی ،برنامه درسی کارشناسی تربیت‌بدنی ،کارشناسی تربیت‌بدنی و علوم ورزشی ،دبیران ،تربیت‌بدنی ،دورهء کارشناسی تربیت‌بدنی و علوم ،مدیران ،برنامه ،برنامه‌ریزی درسی دورهء کارشناسی تربیت‌بدنی ،کارشناسی تربیت‌بدنی ،برنامهء جدید در تربیت‌بدنی دانشجویان ،برنامهء درسی کارشناسی تربیت‌بدنی ،برنامهء درسی ،علوم ورزشی ،مدیران و دبیران نمونه ورزش ،دورهء کارشناسی تربیت‌بدنی دانشگاه‌های کشور ،دانشجویان ،مصاحبه ،دیدگاه‌های مدیران و دبیران نمونه ،علوم ورزشی از دیدگاه کارشناسان ،ورزش مدارس ،دیدگاه‌های دبیران با مدیران ورزش ،دیدگاه‌های ،دبیران نمونهء تربیت‌بدنی و ورزش ،نمونهء تربیت‌بدنی و ورزش مدارس ،آموزش ،کارشناسان و دبیران نمونهء تربیت‌بدنی ،درسی دورهء کارشناسی ،دبیران ورزش مدارس ،تربیت‌بدنی دانشجویان و رفع نیازها

هدف:یافتن راهبردها و راهکارهای مربوط به روزآمد کردن برنامهء درسی دورهء کارشناسی‌ تربیت بدنی و علوم ورزشی از دیدگاه کارشناسان و دبیران نمونهء تربیت بدنی و ورزش مدارس. روش:پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و از طریق مصاحبهء نیمه سازمان‌یافته اجرا شده است. جامعهء آماری پژوهش شامل مدیران تربیت بدنی(50 نفر)و دبیران ورزش مدارس(150 نفر) شهرستان اصفهان بود که بالغ بر 200 نفر می‌شدند.از هر گروه 15 نفر و در مجموع 30 نفر که به‌ نمونه بودن شهرت داشتند،به‌طور هدفدار به عنوان نمونهء آماری انتخاب شدند.در این‌ مقاله،دیدگاه‌ها در چهار زمینه مورد بررسی قرار می‌گیرد:ارزشیابی فارغ التحصیلان دورهء کارشناسی،تأثیر برنامهء جدید در تربیت بدنی دانشجویان و رفع نیازها،ارزشیابی درس‌های عملی‌ و نظری برنامهء درسی فعلی،و ارزشیابی برنامهء پیشنهادی. یافته‌ها:مدیران و معلمان ورزش به اتفاق به عدم روزآمدی و بی‌تناسبی برنامهء موجود با نیازهای جامعه معتقد بودند.همچنین آن‌ها خواهان تغییر برنامهء درسی کنونی و ایجاد گروه‌ها و گرایش‌های جدید تخصصی متناسب با نیازهای جدید جامعه و بازار کار بودند. مقایسهء دیدگاه‌های دبیران با مدیران ورزش مدارس نشان داد که دبیران دیدگاهی‌ عمل‌گراتر داشته و مشکلات عملیاتی برنامه را به خوبی شناسایی نموده‌اند.مدیران نیز با توجه به شناخت خود از کلیت برنامه‌های آموزشی،به عدم جامعیت برنامه و انطباق آن با نیازهای جامعه نظر داشتند. نتیجه‌گیری:جمع‌بندی این دو دیدگاه می‌تواند برای دست‌اندرکاران برنامه‌ریزی درسی دورهء کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی مفید واقع شود.

خلاصه ماشینی:

"پژوهش در علوم ورزشی سال 1384،شمارهء هشتم،ص ص 80-65 دریافت:28/11/83 پذیرش:10/8/84دیدگاه‌های مدیران و دبیران نمونهء ورزش در مورد روزآمد کردن برنامهء درسی کارشناسی تربیت بدنی دکتر مهدی کارگرفرد1-دکتر وحید ذو الاکتاف‌2-حمید رضا کرمی‌3 (1). با توجه به موارد و مشکلات ذکرشده،در سال 1379 دانشکدهء تربیت بدنی دانشگاه‌ اصفهان در برنامه‌های درسی خود تجدیدنظر نمود در یک پروژهء تحقیقی،دیدگاه‌های سه گروه یعنی اعضای هیئت علمی رشتهء تربیت بدنی دانشگاه‌ها،معلمان و مدیران نمونهء ورزش‌ مدارس در مورد برنامهء پیشنهادی بررسی شد. از نظر پاسخ‌دهندگان با تغییرات انجام شده در برنامهء درسی فعلی و اجرای‌ دقیق آن می‌توان دانشجویان موفقی را تربیت کرد(ضریب تأکید 80%)،ضمن اینکه‌ مشکلات ورزشی مدارس را نیز مرتفع کرد(ضریب تأکید 140%). کدام واحدهای درسی دورهء کارشناسی اهمیت و فایدهء بیشتری برخوردار بوده و در امر تدریس کاربرد بیشتری داشته‌ است؟ نکات مورد اشاره پاسخ‌دهنده‌ها\تواتر\مجموع‌\ضریب تأکید\مفهوم حرکات اصلاحی،آسیب‌شناسی،فیزیولوژی ورزش،رشد و تکامل حرکتی، مدیریت و طرز اجرای مسابقات،و کمک‌های اولیه‌ حرکت‌شناسی،علم تمرین،و یادگیری حرکتی‌ تغذیه ورزشی،سنجش و اندازه‌گیری در تربیت بدنی،و اصول مبانی تربیت بدنی‌ متون خارجی،بیومکانیک،و بهداشت‌\13 7 4 1\25\167%\معرفی دروس نظری‌ کاربردی برنامه‌ موجود والیبال،تنیس روی میز،و فوتبال‌ دو و میدانی،آمادگی جسمانی،هندبال،و بدمینتون‌ تمامی دروس عملی‌\13 7 4\24\160%\معرفی دروس عملی‌ کاربردی برنامه‌ موجود سؤال دوم دبیران پیرامون درس‌های کاربردی در ورزش مدارس است. از مجموع مباحث مطرح شده توسط مدیران ورزشی سازمان آموزش و پرورش می‌توان‌ چنین نتیجه‌گیری کرد:مدیران از تغییر در برنامهء درسی فعلی به شدت حمایت می‌کنند و آن‌ را برای پاسخگویی به نیازهای موجود جامعه و مدارس ضروری می‌دانند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.