چکیده:
کشف نمود برنامة آموزشی نهفته در کتابهای آموزش زبان انگلیسی تجاری در درک بهتر صنعت آموزش زبان انگلیسی واهداف آن مؤثر است. در این راستا، در این مطالعة موردی، نخست متن دو مجموعه از محبوبترین کتابهای آموزش زبان
انگلیسی تجاری تدوینشده برای تدریس این زبان در سراسر جهان که در دزفول نیز در مدت ده سال پس از جنگ تحمیلی( 1380 - 1370 بهصورت استقرایی مورد تحلیل قرار گرفتند. ،» نیو هِد وِی « و » هِد وِی « ( تدریس شده، یعنی کتابهای پس از آن،کدهای ظاهرشده از این تحلیل متنی با نمودشان در محیط دزفول مقایسه شدند. نمود کدها در محیط دزفول از طریق مصاحبه بامدیران آموزشگاههای زبان و معلمان و دانشآموزان آن دوره به دست آمده است. از بررسی دادههای جمع آوری شده معلوم شد ارزشهای مبلغان و نویسندگان خود را تبلیغ میکنند بلکه » نیو هِد وِی « و » هِد وِی « که نه تنها کدهای به دست آمده از کتابهای بسیاری از این ارزشها با ارزشهای زبان آموزان دزفولی به عنوان گروهی از زبان آموزان ایرانی در تضاد هستند. این مسئله در درازمدت میتواند مسبب استقرار ارزشهای این کتابها و سلطة آنها در بافت و محیطی که در آن تدریس میگردند، شود. بدین ترتیب در این مقاله تلاش میشود که اهمیت نقش برنامة آموزشی نهفته در فرایند آموزش زبان انگلیسی به فعالان این حوزه آشکار
شود تا هنگام انتخاب مطالب درسی و کتابها به اندازة برنامة آموزشی رسمی به آن توجه نمایند.
خلاصه ماشینی:
"در بافتی که این مطالعه انجام شده است ، یعنی شهر دزفول ، به دلیل شرایط حساس پس از جنگ تحمیلی _ جنگ زده بودن شهر و نیاز مبرم به بازسازی شهر_ وضعیت معیشت مردم در شرایط حداقلی بوده و سفر کردن برای بیشتر ١ Higgins 2 Smith 3 Storey 4 Singh ٢.
جدول ١: مقوله های پدیدارشده از تحلیل متنی کتاب های هد وی و نیو هد وی و کدهای مرتبط مقوله ها کدهای مرتبط روش زندگی سفر، تفریحات ، خانه و خانواده ، مشاغل وتجارت ، خرید، غذا، آرزوها و برنامه ها، ظاهر و شخصیت ، روابط انسانی،آداب و رسوم تاریخ جنگ های اول ودوم جهانی، جنگ سرد جغرافیا کشورهای انگلیسیزبان ، اروپا و آمریکا تحصیل مؤسسات آموزش زبان انگلیسی در انگلستان وآمریکا، دانشگاه های بریتانیا علم و فناوری دانش دائره المعارفی با محوریت اروپا وآمریکا، مظاهر پیشرفت زندگی مادی طبقه ها و فعالیت های اجتماعی طبقۀ متوسط اجتماع ، فعالان حقوق زنان ، محیط زیست و مؤسسه های خیریه فرهنگ ادبیات ، موسیقی، رقص و فیلم رسانه و الگوهای اجتماعی بی بی سی، تایمز و هنرپیشگان ، رقاصان ، خوانندگان تعصبات قومی اسکاتلندیها ١ John Soars ٢ Liz Soars 3 grounded theory تجربه شده است (کارلز١، ١٩٩٨؛ هالیدی ٢، ١٩٩٤؛ هوی ٣، ١٩٩٧؛ کاراواس دوکاس ٤، ١٩٩٥،١٩٩٦؛ نونان ٢٠٠٣،٥؛ ودل ، 6 ٢٠٠٣؛ کیرکگز٧، ٢٠٠٧).
این موارد بیشتر توسط معلمان غیربومی انگلیسی در زمینۀ فرهنگ های بومی نه تنها از لحاظ جهان بینی کلی بلکه روش های یادگیری و آموزش 1 Progler ٢ official curriculum ٣ hidden curriculum 4 Klickaya 5 Cunningsworth 6 Parsons ٧ Bowles 8 Gintis 9 Apple 10 McLaren 11 Goodwin ١٢ Holly 13 Hurst"