چکیده:
بهره گيري از فناوري هاي پيشرفته در برنامه هاي شبكه هاي تلويزيوني ماهوارهاي و افزايش روز به روز جذابيت هاي آنها باعث شده است جوانان به نا هنجاري ها و رفتارهاي متضاد با ارزش هاي جامعه خويش روي آورند. كشورهاي غربي از طريق اين برنامه ها ابعاد مختلف هويت جوانان اعم ازديني، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و امنيتي را هدف قرار دادهاند. هدف اين مطالعه بررسي تاثير برنامه هاي شبكه هاي ماهواره اي بر نظام ارزشي دانشجويان ميباشد. پژوهش حاضر با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي صورت گرفت كه جامعه آماري آن 1642 نفر از دانشجويان مشغول به تحصيل دانشگاه آزاد اسلامي واحد نكا در دو گروه آموزشي علوم انساني ( 968 نفر) و فني و مهندسي ( 674 نفر) در سال تحصيلي 93 - 92 ميباشند. براي گردآوري اطلاعات از پرسشنامه استاندارد نظام ارزشي آلپورت، ليندزي و ورنون استفاده شد. روش تحقيق علي مقايسه اي استفاده شد. همچنين براي تجزيه و – تحليل داده ها از روش هاي آمار توصيفي(ميانگين و انحراف معيار) و آماراستنباطي t(مستقل) استفاده شد. كليه تحليل داده ها بوسيله نرم افزار آماري SPSS انجام شد. نتايج اين تحقيق نشان داد كه بين ارزش هاي نظري و اجتماعي، مذهبي و ارزش هاي سياسي دانشجوياني كه برنامه هاي شبكه هاي ماهوارهاي را مشاهده ميكنند با ساير دانشجويان تفاوت معناداري وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
خلاصه نتایج آزمون t دو گروه مستقل برای فرضیه شماره ١ (ارزش نظری) (رجوع شود به تصویر صفحه) ارزش های نظری دانشجویانی که از ماهواره استفاده میکنند بیشتر از گروه دیگر است (٤٢/٢٥ در مقابل ٤٠/٣٢)، این مقدار تفاوت را آزمون t مستقل معنادار نشان داده است چرا که سطح معناداری (٠٠٠٨=sig) کوچک تر از ٠/٠٥ خطا م مشاهده شد لذا با ٩٥ درصد اطمینان فرض تحقیق تأیید میگردد و فرضیه صفر رد میگردد به عبارت دیگر بین ارزش های نظری دانشجویانی که برنامه های شبکه های ماهواره ای را مشاهده میکنند و دانشجویانی که این برنامه ها را مشاهده نمیکنند تفاوت معناداری وجود دارد.
خلاصه نتایج آزمون t دو گروه مستقل برای فرضیه شماره ٣ (ارزش مذهبی) (رجوع شود به تصویر صفحه) یافته های جدول فوق نشان میدهد که ارزش های مذهبی دانشجویانی که از ماهواره استفاده نمیکنند بیشتر از گروه دیگر است (٤٢/٥٨ در مقابل ٣٩/٠٢)، این مقدار تفاوت را آزمون t مستقل معنادار نشان داده است چرا که سطح معناداری (٠٠٠٠=sig) کوچک تر از ٠/٠٥ خطا مشاهده شد لذا با ٩٥ درصد اطمینان فرض صفر که بیانگر عدم تفاوت بوده است رد میگردد و فرضیه تحقیق تأیید میگردد به عبارت دیگر بین ارزش های مذهبی دانشجویانی که برنامه های شبکه های ماهواره ای را مشاهده میکنند و دانشجویانی که این برنامه ها را مشاهده نمیکنند تفاوت معناداری وجود دارد.
٨- بررسی فرضیه اصلی بین نظام ارزشی دانشجویانی که برنامه های شبکه ماهواره ای را مشاهده میکنند و دانشجویانی که این برنامه ها را مشاهده نمیکنند تفاوت معناداری وجود دارد.