چکیده:
با ورود به هزاره سوم سازمانها برای بقای خود و حفظ مزیت رقابتی در عرصه جهان به راهبردهایی نـوین بـرای مقابلـه بـا تغییـرات سـریع و شگرف در این عصر نیاز دارند که فناوری و مدیریت دانش یکی از این راهبردهاست و سازمانها به منظور اعمال مدیریت صحیح تغییرات و تبدیل آن به فرصتهایی طلایی برای توسعه و بقای خود به آن مجهز می شوند، از طرف دیگر در عصر حاضر سازمانها از هرسو تحت تاثیر اطلاعات قرار گرفته اند که باید با تجزیه و تحلیل های متفاوت، اطلاعات مورد نیاز را برداشت نموده و بر اساس آن تصمیمات لازم برای رسیدن به اهداف را اخذ نمایند.در این راستا سازمانهایی از رقبا پیشی می گیرند که به کمک فناوری های نوین و ابزارهای مختلف مدیریتی، از فرصتها استفاده نمایند و دانش خود را سازماندهی و مدیریت کنند.از این رو امروزه با پیوند ناگسستنی مدیریت دانش و فناوری اطلاعات مواجه هستیم .در این مقاله سعی شده به بررسی و معرفی مدیریت دانش به عنوان ابزاری برای استفاده هرچه بیشتر سازمانها از فناوری اطلاعات و توضیح و تبیین تاثیر فناوری اطلاعات بر مدیریت دانش پرداخته شده و پیشنهاداتی در این رابطه ارائه شده است .
خلاصه ماشینی:
بررسي تاثير فناوري اطلاعات بر مديريت دانش سازمانها جواد ديهيم (دانشجوي دکتري مديريت آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي نيشابور) مرتضي بينش (عضو هيئت علمي دانشگاه فرهنگيان سبزوار) علي معقول (استاديار دانشگاه آزاد اسلامي نيشابور) چکيده با ورود به هزاره سوم سازمانها براي بقاي خود و حفظ مزيت رقابتي در عرصه جهان به راهبردهايي نـوين بـراي مقابلـه بـا تغييـرات سـريع و شگرف در اين عصر نياز دارند که فناوري و مديريت دانش يکي از اين راهبردهاست و سازمانها به منظور اعمال مديريت صحيح تغييرات و تبديل آن به فرصتهايي طلايي براي توسعه و بقاي خود به آن مجهز مي شوند، از طرف ديگر در عصر حاضر سازمانها از هرسو تحت تاثير اطلاعات قرار گرفته اند که بايد با تجزيه و تحليل هاي متفاوت، اطلاعات مورد نياز را برداشت نموده و بر اساس آن تصميمات لازم براي رسيدن به اهداف را اخذ نمايند.
(معتمدي جويباري و همکاران،١٣٩٢) رجبي و شاه محمدي(١٣٩٢)در تحقيق خود با عنوان مدلي براي بکارگيري فناوري اطلاعات در مديريت دانش نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران به اين نتيجه رسيدند، باتوجه به اينکه مديريت دانش فرايندي پيچيده و نيازمند دانش و تجربه کافي مي باشد اما مي توان با اتخاذ يک روش پياده سازي مبتني بر ساختارسازماني ناجا مديريت دانش را در سطح سازمان ارتقاء و از اثرات آن بهره مند شد.
کارل ويگ (٢٠٠٢)معتقد است که مديريت دانش يعني ايجاد فرايندهاي لازم براي شناسايي و جذب داده، اطلاعات، و دانش هاي مورد نياز سازمانها از محيط بيروني و دروني و انتقال آنها به تصميم و اقدامات سازمان و افراد.