چکیده:
تحقیقات زیادی مربوط به تفکر خلاق انجام شده است اما کمتر مقاله ای به نقش کتابخانه ها و مراکز هنر در پرورش تفکر خلاق و روش های آن صحبت شده است، شاید به جرات بتوان گفت که کتابخانه و کتابداران نیز کمتر به این مقوله اهمیت داده اند و این مسئله مهم از نظر ها پنهان مانده است، خصوصا که خلاقیت عنصر بسیار مهمی برای هنرمندان محسوب میشود در میان هنرمندان برای افزایش ادراک از هنر خلاقیت بسیار جدی را میطلبد. هدف از پژوهش حاضر ارائه الگویی برای کتابخانه های هنر با رویکرد تفکر خلاق است. این پژوهش از نوع توصیفی است و با هدف استخراج معیار های پرورش تفکر خلاق در منابع مختلف انجام شده است. در ابتدا به مفاهیم و تعاریف تفکر خلاق، ویژگی های افراد خلاق و اهمیت و نقش آن در زندگی و عصر حاضر به خصوص در میان هنرجویان اشاره شده است و بعد از ارائه مفاهیم فوق، راهکار هایی ارائه شده است که این راهکار های به دو مقوله راهکار های محیطی، در حقیقت طراحی محیط داخلی کتابخانه های هنر و نیز راهکار های آموزشی و رفتاری مربوط به کتابخانه ها و کتابداران
خلاصه ماشینی:
کارشناسي ارشد کتابداري ) چکيده تحقيقات زيادي مربوط به تفکر خلاق انجام شده است اما کمتر مقاله اي به نقش کتابخانه ها و مراکز هنر در پرورش تفکر خلاق و روش هاي آن صحبت شده است ، شايد به جرات بتوان گفت که کتابخانه و کتابداران نيز کمتر به اين مقوله اهميت داده اند و اين مسئله مهم از نظرها پنهان مانده است ، خصوصا که خلاقيت عنصر بسيار مهمي براي هنرمندان محسوب ميشود در ميان هنرمندان براي افزايش ادراک از هنر خلاقيت بسيار جدي را ميطلبد.
در ابتدا به مفاهيم و تعاريف تفکر خلاق ، ويژگيهاي افراد خلاق و اهميت و نقش آن در زندگي و عصر حاضر به خصوص در ميان هنرجويان اشاره شده است و بعد از ارائه مفاهيم فوق ، راهکارهايي ارائه شده است که اين راهکارهاي به دو مقوله راهکارهاي محيطي، در حقيقت طراحي محيط داخلي کتابخانه هاي هنر و نيز راهکارهاي آموزشي و رفتاري مربوط به کتابخانه ها و کتابداران .
کتابخانه ، هنر، تفکر خلاق ، پرورش تفکر، طراحي محيط مقدمه ما اکنون در عصري شتابزدگي پيشرفت و توسعه علم هستيم ، نياز اساسي توسعۀ علم نيز، شکل گيري جامعۀ علمي است که فضاي هنجاري آن ، اين توانايي را منتقل کند که اعضاي آن در عين احساس تعّلق جامعه علمي، خّلاقيت هاي خود را بروز داده و توسعۀ علمي و هنري را ميسر سازند.
هدف پژوهش هدف کلي اين پژوهش ارائه الگويي براي کتابخانه هاي هنر با رويکرد تفکر خلاق و ارائه راهکارهايي جهت افزايش خلاقيت است که اين راهکارها به دو دسته تقسيم ميشوند، راهکارهاي محيطي از منظر طراحي محيط ، راهکارهايي که کتابخانه و کتابدار در آن نقش دارد.