چکیده:
هدف این پژوهش تعیین رابطه گرایش های مذهبی و هوش معنوی با انگیزه پیشرفت در دانش آموزان بود روش تحقیق حاضر همبستگی است . جامعه آماری ٥٢٢ دانش آموز پایه چهارم دختر و پسر که دریکی از مدارس شهر تهران مشغول به تحصیل بوده اند که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند براین اساس آزمون های نگرش مذهبی سراج زاده (١٣٧٧) وهوش معنوی کینگ ٢٠٠٨ وانگیزه پیشرفت هرمس (١٩٧٧) برروی دانش آموزان اجراشد برای تحلیل آماری داده ها ازضریب همبستگی پیرسون ، تی تست دومتغیره (گروههای مستقل ) و رگرسیون استفاده شد. نتایج تحقیق وجود رابطه معنی دار بین گرایشهای مذهبی و هوش معنوی را نشان داد (١٠٧ %=r) بین گرایشهای مذهبی و انگیزه پیشرفت رابطه معنی داری وجود دارد ١٤٢%=r)). بین انگیزه پیشرفت و وهوش معنوی در دانش آموزان رابطه معنی وجود دارد (٢٣٠%= r ). و خلاصه تحقیق پژوهش با توجه به تی تست مستقل نشان می دهد تفاوت میانگین نمره گرایش مذهبی از لحاظ آماری در دوگروه (دختر و پسر) معنی دار است و نمره گرایش مذهبی درگروه دختران بالاتراز پسران است . تفاوت میانگین نمره هوش معنوی در دوگروه دانش آموز (دختر و پسر) ازلحاظ آماری معنی دار نیست بنابراین نمره هوش معنوی در هردو گروه یکسان است . تفاوت میانگین نمره انگیزه پیشرفت دردو گروه دختر و پسر از لحاظ آماری معنی دار است . بنابراین نمره انگیزه پیشرفت دختران بالاترازپسران می باشد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان می دهد سهم متغیرهوش معنوی با ضریب ٢١% وگرایش های مذهبی باضریب ١١% در پیش بینی متغیر انگیزه پیشرفت بیشتر است .
خلاصه ماشینی:
رابطه گرايش هاي مذهبي و هوش معنوي با انگيزه پيشرفت در دانش آموزان شفيقه داودي (کارشناسي ارشد روانشناسي تربيتي از دانشگاه آزاد تهران مرکزي ) چکيده هدف اين پژوهش تعيين رابطه گرايش هاي مذهبي و هوش معنوي با انگيزه پيشرفت در دانش آموزان بود روش تحقيق حاضر همبستگي است .
جامعه آماري ٥٢٢ دانش آموز پايه چهارم دختر و پسر که دريکي از مدارس شهر تهران مشغول به تحصيل بوده اند که با استفاده از جدول تعيين حجم نمونه مورگان به روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شده اند براين اساس آزمون هاي نگرش مذهبي سراج زاده (١٣٧٧) وهوش معنوي کينگ ٢٠٠٨ وانگيزه پيشرفت هرمس (١٩٧٧) برروي دانش آموزان اجراشد براي تحليل آماري داده ها ازضريب همبستگي پيرسون ، تي تست دومتغيره (گروههاي مستقل ) و رگرسيون استفاده شد.
کينگ ضريب آلفاي کرونباخ کل اين آزمون را ٠/٩٢ و ضريب آلفاي زير مقياس هاي آن را بدين شرح گزارش کرده اند : تفکر انتقادي وجودي = ٠/٧٨، توليد معناي شخصي =٠/٧٨، آگاهي متعالي = ٠/٨٧ و بسط هوشياري = ٠/٩١اعتبار همگراي پرسشنامه خود سنجي هوش معنوي از طريق همبستگي نمره آن با چند پرسشنامه از جمله تجارب عرفاني، جهت گيري مذهبي و هوش هيجاني ، که به ترتيب ٠/٦٣، ٠/٤٨، ٠/٤٦ شده است ، به تاييد رسيده است .
0 نتايج حاصل از ضريب همبستگي پيرسون نشان مي دهد رابطه ي بين دو متغير نگرش مذهبي و انگيزه ي پيشرفت ، نگرش هاي مذهبي و هوش معنوي، انگيزه ي پيشرفت و هوش معنوي در دانش آموزان از لحاظ آماري معني دار است .